GUSTARD H20 - mocny i neutralny

GUSTARD H20 - mocny i neutralny

1 GUSTARD H20 – wstęp

H20 to drugie urządzenie chińskiej firmy GUSTARD, które kupiłem po A20H. Ponieważ to pierwsze, czyli wzmacniacz słuchawkowy, przedwzmacniacz i przetwornik w jednej obudowie, okazało się bardzo dobre, to z ciekawością dokupiłem „czysty” wzmacniacz słuchawkowy do kompletu. Czy takie rozszerzenie systemu ma sens, a jeśli to kiedy, dowiesz się w rozdziale dotyczącym dźwięku. H20 kosztuje na ebay około 6kzł. W Polsce firma GUSTARD wciąż nie ma dystrybutora. Zapraszam do lektury.



2. GUSTARD H20 – budowa

Obudowa H20 wykonana jest w całości z grubych blach aluminiowych i ma takie same wymiary i kształt jak opisany w innej recenzji A20H.

gustard h20 panel przedni z boku
Pokrętło wzmocnienia jest także identyczne i znajduje się w tym samym miejscu.

GUSTARD H20A20H
Obok niego znajduje się rząd wyjść słuchawkowych we wszystkich standardach stosowanych do słuchawek wokół usznych wysokiej klasy, czyli: dwa wyjścia na duży Jack, symetryczne XLR-4pin oraz 2x XLR-3pin.

gustard h20 gniazda sluchawkowe
Wyjście niesymetryczne jest zdublowane dlatego iż każe ma inny poziom wzmocnienia. Pierwsze od lewej strony niski - Low Gain, dla słuchawek dokanałowych oraz wokół usznych o małej mocy, np.: Oppo PM-1 i 2, Monolith M650, Bayerdynamic T1.2, AKG K872, FOCAL Elear. Prawe gniazdo na dużego Jacka ma wzmocnienie dużo wyższe, około 4 razy – High Gain i jest odpowiednie dla dużych słuchawek klasy hi-end. Wyjścia symetryczne mają jeden poziom wzmocnienia – wysoki. Wzmacniacz H20 nie ma zdalnej obsługi z pilota, a wszystkie zmiany ustawień robi się manualnie, zmieniając ustawienie przełączników mechanicznych. W PRE-DAC-u A20H zmiany wejścia i wzmocnienia, odbywają się na drodze elektronicznej, poprzez przekaźniki, którymi można sterować zdalnie z dołączonego pilota.
Wzmacniacz H20 ma trzy wejścia: 2 symetryczne - XLR oraz jedno niesymetryczne - RCA.

gustard h20 wejscia
Wybór wejścia odbywa się poprzez zmianę pozycji małego, mechanicznego włącznika patyczkowego.

gustard h20 przelaczniki patyczkowe
Drugi identyczny przełącznik, też ma trzy pozycje i jest odpowiedzialny za zmianę charakterystyki impedancji wyjściowej, a błędnie jest opisany przez producenta - GAIN, czyli wzmocnienie. Wzmocnienie to coś zupełnie innego i na wyjściach symetrycznych jest stałe. Natomiast wspomniany, prawy przełącznik patyczkowy, pozwala dopasować charakterystykę impedancji wzmacniacza, do przebiegu impedancji słuchawek. Pozycje opisane są: dla słuchawek o niskiej, średniej i wysokiej impedancji. Zmiany w brzmieniu nim wywołane opiszę w kolejnym rozdziale. Sygnał dostarczany jest cały czas do wszystkich wyjść słuchawkowych. Ja używałem zawsze tylko jednego aby mieć do dyspozycji cały potencjał wzmacniacza. Oprócz wyjść dla słuchawek z przodu, H20 ma z tyłu, wyjście z przedwzmacniacza tylko symetryczne -XLR.

gustard h20 wyjscia z przedwzmacniacza

Budowa sekcji przedwzmacniacza opiera się na dwóch układach scalonych - LM49720. Cześć wzmacniacza mocy, zbudowana jest w całości z elementów dyskretnych.

gustard h20 elktronika zdjecie producenta
Wszystko montowane techniką powierzchniową, która jest zdecydowanie lepsza od przewlekanej, z powodu mniejszych strat sygnału, mniejszych zakłóceń i dłuższej niezawodności działania.

gustard h20 wnętrze zdjecie producenta
W zasilaczu są dwa trafa toroidalne o mocy 50W każdy. Cały układ wzmacniacza GUSTARD H20 jest zbalansowany, a więc korzyść z wyjść symetrycznych pełna jeśli źródło też jest zbalansowane, np.: GUSTARD A20H. Tranzystory wyjściowe mocy, pracują kl. A, co potwierdza silne nagrzewanie się obudowy, aczkolwiek nie tak aby jajka na niej usmażyć.
Od strony estetycznej, to jeden z najładniejszych wzmacniaczy słuchawkowych na rynku. Głównie dlatego, że wszystkie gniazda słuchawkowe są pięknie osadzone, czyli bez widocznych kołnierzy i śrub montażowych. Zamontowanie ich w AudioGd Master 11 wygląda koszmarnie.

gustard h20 z przodu
Drugi aspekt, który sprawia, że H20 wygląda dla mnie świetnie, to proporcje obudowy. Większość modeli konkurencji, o podobnej szerokości 33cm, jak Auralic i Questyle, ma niższą wysokość i wyglądają jak naleśniki. GUSTARD ma obudowy wyższe o 10mm i finalnie mają takie proporcje jak klasyczne klocki. Mnie się to podoba ale to w stu procentach subiektywne wrażenie.
Po ośmiu miesiącach używania, jedyną wadą tego urządzenia jest dla mnie brak zdalnego sterowania. Ja trzymam sprzęt na stoliku, który jest 2m ode mnie więc każda potrzeba korekty wzmocnienia zmusza mnie do podejścia do urządzenia. Poza tą niedogodnością są same plusy. Głównie za dźwięk, który opiszę w kolejnym rozdziale.

3. GUSTARD H20 – dźwięk

Ponieważ najpierw kupiłem GUSTARD A20H, czyli wzmacniacz słuchawkowy i przetwornik, którego recenzję już napisałem, w pierwszej kolejności podłączyłem wzmacniacz H20 do wyjść symetrycznych przetwornika A20H kablem XLR zrobionym na zamówienie ze srebra klasy 6N. Po przełączeniu słuchawek z wyjścia A20H do H20 dźwięk się prawie nie zmienił, to znaczy bardzo nieznacznie. Dostał większej swobody dynamicznej i oddechu ale barwa i mikro dynamika oraz rozdzielczość pozostały na tym samym poziomie. Trochę mnie to zaskoczyło. Zmieniłem źródło na C.E.C. TL3NVM+DA3N. Wtedy nastąpiła duża zmiana dźwięku pod każdym względem. Oprócz świetnej dynamiki i rozdzielczości, którą oferuje A20H, pojawiła się plastyka i nasycona barwa instrumentów. Zyskały na masie i stały się trójwymiarowe. Zniknęło osuszenie wokali i pojawiające się czasem przerysowane sybilanty. Bas nabrał potęgi wraz z pełną kontrolą wybrzmień i pięknym oddaniem barwy. Słychać było, że przetwornik DA3N oferuje dźwięk o klasę lepszy od DAC-a w A20H, przy zasilaniu obydwu z tego samego transportu CD TL3NVM. Pokazało to jasno, że wzmacniacz H20 jest bardzo przeźroczysty i neutralny wobec sygnału jaki wzmacnia. Dla mnie to bardzo dobrze.
Jeśli chcesz aby wzmacniacz dopalił bas lub podrasował dźwięk w jakimś aspekcie, to H20 nie spełni Twoich oczekiwań.
Ponieważ miałem pod ręką także dyskofon SHANLING CD500, kolejny raz zmieniłem źródło i kolejny raz wzmacniacz GUSTARD wysłał do słuchawek dźwięk o innym charakterze. Instrumenty mniej dociążone i brzmienie mniej plastyczne niż z zestawu C.E.C. ale w zamian o większej rozdzielczości, niezwykłej mikro dynamice i zachwycającej barwie. Odnośnie barwy kilka słów.
CD500 ma na pokładzie, perfekcyjnie zaimplementowane, cztery kultowe czipy BB1704. To skutkuje tym, że oferuje niezwykle żywą, jaskrawą, soczystą barwę wokali i instrumentów akustycznych. Oczywiście o barwie decyduje cały układ elektroniczny i nie ma gwarancji, że użycie tych akurat przetworników zawsze da tak fascynujący dźwięk jak oferuje SHANLING CD500.
Przykładem kiepskiej aplikacji BB1704 są urządzenia marki AudioGd, których dźwięk jest ujednolicony w barwie, pogrubiony i ociężały, chociaż miły dla ucha. Oczywiście taki dźwięk ma swoich zwolenników ale do jego uzyskania nie trzeba inwestować w trudne do zdobycia i dlatego bardzo drogie scalaki Burr Brown 1704.
Znany mi niesamowity dźwięk CD500, został bardzo dobrze pokazany przez wzmacniacz GUSTARD H20. Używałem z nim przez kilka miesięcy wielu słuchawek, które w tym czasie miałem. Wszystkie zyskiwały na swobodzie dynamicznej i barwie po podłączeniu do H20. Tak więc barwa, rozdzielczość i mikro dynamika zależy od cech podłączonego źródła. Wzmacniacz przekazuje je po mistrzowsku wiernie i czysto. Natomiast potężna makro dynamika, czyli duże skoki głośności, umiejętność grania bardzo głośno bez zniekształceń i kompresji, z każdymi słuchawkami, to zasługa głównie mocy i stabilności wzmacniacza słuchawkowego GUSTARD H20.
Jak wspomniałem wcześniej, moc jest potężna - maksymalnie 12W/32Ohm i w połączeniu z dużym wzmocnieniem napięciowym sprawia, że wystarczy lekko ruszyć gałką aby słuchawki zagrały głośno. Dla modeli o małej mocy i niskiej impedancji, np.: FOCAL Elear, Monolith M650 to był problem. Nie tylko brak stopniowego, a więc bezpiecznego narastania mocy ale także zbyt dynamiczny, jaskrawy i często zbyt agresywny na średnicy dźwięk. Najlepszym rozwiązaniem było podpięcie ich do wyjścia o niskim wzmocnieniu – Low Gain, które jest dostępne tylko dla wyjścia dla dużego Jacka, a więc bez symetrii. Wtedy zakres regulacji mocy się zwiększał do pozycji godziny 11. Brzmienie miało idealne proporcje między pasmami i należytą spójność.
W tym miejscu mała dygresja.
Podłączenie symetryczne słuchawek stało się dostępne w większości wzmacniaczy słuchawkowych wyższej klasy, a nawet w DAP-ach za sprawą zbalansowanych mini Jacków 2,5mm i nowego standardu 4,4mm - Pentaconn.
Zauważyłem, że dla niektórych osób, to cel sam w sobie, tymczasem symetryczne podłączenie, nie oznacza zawsze lepszego dźwięku. Skutek obiektywny wyjścia symetrycznego zawsze jest taki sam: wzrost mocy 2-4 razy i wzrost przejrzystości i kontroli kosztem plastyczności i dociążenia dźwięku. Zatem wyboru typu podłączenia do wzmacniacza, trzeba dokonywać w zależności od konkretnej sytuacji i osobistych potrzeb w zakresie dźwięku.
Wracając do H20. Ponieważ zapewnia on potężną moc więc nigdy, z żadnymi słuchawkami nie odczułem, że potrzebują jej więcej. Z wymagającymi słuchawkami o dużej mocy: 1500-2500mW, np.: SONY Z7m2, Pioneer MASTER 1, ENIGMAcoustics D1000, korzystałem w wyjścia niesymetrycznego High Gain.
Dźwięk miał odpowiedni dla mnie balans między rozdzielczością, a plastycznością i liniowy przebieg całego pasma.
Korzystałem także z wyjścia symetrycznego XLR-4pin tylko dla uzyskania większej rozdzielczości ze słuchawek SONY MDR-Z7m2. Wzrost kontroli basu był kosztem lekkiego jego uszczuplenia. Wzrost ilości szczegółów i mikrodynamiki na średnicy miał dwa oblicza. W połączeniu z tanim źródłem GUSTARD A20H w roli samego przetwornika, brzmienie było zbyt suche, płaskie, agresywne. Wokale zbyt chude i w wielu przypadkach mocno sykliwe.
W połączeniu z zestawem C.E.C. podłączenie symetryczne słuchawek, dawało jednoznaczne plusy, w postaci większej przejrzystości i szybkości basu, dłuższego wybrzmienia i lepszego pokazania akustyki pomieszczeń.
Gdy źródłem dla H20 był SHANLING CD500, obydwa typy połączeń ze wzmacniaczem pozytywnie odbierałem. CD500 ma tak kompletne brzmienie i na bardzo wysokim poziomie wszystkie jego aspekty, że podkreślenie plastyczności, na wyjściu dla Jacka, nie powodowało niedosytu przejrzystości. Natomiast podkreślenie przejrzystości przy korzystaniu z wyjścia XLR-4pin, nie skutkowało odchudzeniem wokali i basu w stopniu, który zaburzałby przyjemność słuchania muzyki. To były dwie wersje brzmieniowe tej samej muzyki i obie piękne i prawdziwe. Chcę przez to przekazać Ci, że zmiany były odczuwalne ale subtelne, nie radykalne.
Teraz akapit o bardzo ciekawej funkcjonalności wzmacniacza GUSTARD H20 – zmianie przebiegu charakterystyki impedancji wzmacniacza. Dotyczy ona wszystkich typów wyjść słuchawkowych ale także, co mnie zaskoczyło, wyjścia z przedwzmacniacza. Zmianę impedancji wyjściowej, dokonuje się poprzez zmianę położenia prawego przełącznika patyczkowego.

gustard h20 przelaczniki patyczkowe
Są trzy pozycje, dla słuchawek o niskiej, średniej i wysokiej impedancji. Producent nie określa wartości impedancji dla poszczególnych zakresów.
W praktyce stwierdziłem, że niezależnie od wartości impedancji słuchawek, wraz ze zmianą położenia przełącznika, zmienia się ich charakterystyka brzmienia. Nie jest tak, że gdy słuchawki mają niską impedancję, to należy zawsze ustawić patyczek w położeniu odpowiadającym niskiej impedancji – Low Gain. Nastawę należy dopasować do konkretnych słuchawek i własnego gustu. Ja zmieniałem ją nawet dla różnych płyt, używając tych samych słuchawek.
Co wnosi zmiana impedancji wzmacniacza do brzmienia? Całkiem dużo!
Zmienia się krzywa charakterystyki przetwarzania, co przekłada się w ten sposób, że raz uwypukla się średnica, a w innej nastawie oba skraje pasma lub tylko wysokie tony. Zmienia się ilość i kontrola niskich tonów. Zakres zmian jest inny dla każdych słuchawek. Zmienia się także kształtowanie przestrzeni. Nie będę opisywał w jaki sposób dla poszczególnych nastaw Gain, bo jak wspomniałem, to zależy od podłączonych słuchawek.
Ważne jest to, że dzięki temu można bardzo wyraźnie dopasować brzmienie każdych słuchawek pod swój gust i to nie na stałe, a dla każdej płyty, czy nagrania. Dla mnie rewelacja!
Wiem, że takie rozwiązanie ma wzmacniacz TEAC HA-501 – 5 pozycji nastawy Gain. Odsłuchuję go i za niedługo recenzja.
Nie znam innych wzmacniaczy słuchawkowych, które mają to rozwiązanie. Przypominam, że to nie zmiana stopnia wzmocnienia, też nazywana Gain. Ta opcja występuje bardzo często we wzmacniaczach i DAP-ach.
Jak wspomniałem, zmiana krzywej impedancji ma także wpływ na brzmienie GUSTARD H20 na wyjściu przedwzmacniacza. Wiem bo podłączyłem go do mojej końcówki mocy ONKYO M5890.
Niestety z powodu jej potężnej mocy i dużej czułości - 1V, zaraz po ruszeniu gałką sterującą drabinką rezystorów przełączanych przez przekaźniki, piec oddaje dużą moc i podłączone głośniki lub słuchawki grają na start bardzo głośno. Jeśli masz końcówkę o niskiej czułości wejścia, np.: 2V lub małej mocy, to H20 powinien z nią dobrze współpracować.
Brzmienie ogólnie ujmując ma taki sam charakter jak z wyjść słuchawkowych. Zmiana pozycji Gain przełącznikiem patyczkowym, pozwala je zmieniać pod swój gust.

4. GUSTARD H20 – podsumowanie

H20, to dla mnie najlepszy wzmacniacz słuchawkowy, z jakim miałem do czynienia, nawet przejściowo. Przed kupieniem go i poznaniem jego możliwości, za najlepszy uznawałem Bryston BHA-1.
GUSTARD H20 oferuje tą samą klasę brzmienia – klasę Hi-End ale ma trzy razy większą moc i genialną funkcję zmiany impedancji, która dopasowuje typ dźwięku do danych słuchawek i upodobań użytkownika.
Brakuje mi w nim tylko zdalnego sterowania. Do tego kosztuje połowę ceny BHA-1, który także nie ma pilota.
Dla porównania aby mieć podobnej klasy i mocy, zbalansowany wzmacniacz od firmy Questyle trzeba wydać około 16 tysięcy na parę monobloków CMA 800R, a do tego ustawiać głośność w każdym z nich oddzielnie. Pojedynczy 800R nie ma aktywnych wyjść symetrycznych. Dopiero jako monoblok pracuje jako wzmacniacz symetryczny ale dla jednego kanału.
Wzmacniacze słuchawkowe AudioGd oferują równie dużą moc w klasie A jak H20 ale kosztują dwa razy więcej i mimo potężnej konstrukcji nie są tak przeźroczyste i neutralne dla sygnału muzycznego jak GUSTARD H20. Dla mnie to główny wyznacznik wzmacniaczy klasy Hi-End.
Inne wzmacniacze na rynku, niezależnie od ceny, mają zbyt małą moc więc nie są w stanie panować na pracą słuchawek izodynamicznych, np: ETHER C Flow lub wymagających dynamicznych, np.: SONY Z7, Dharma D1000.
Pozostał mi do sprawdzenia jeszcze Schiit Ragnarok. Jest bardzo mocny, ale nie wiem co oferuje oprócz mocy.
Teraz odpowiem na pytanie, czy jest sens dokupić wzmacniacz H20 do firmowego kombajnu A20H, jako rozwinięcie jego możliwości. Jeśli masz słuchawki wymagające bardzo dużej mocy, np.: KENNERTON Odin, AUDEZE LCD4, HIFIMAN HE-6, Susvara, to dokupienie H20 ma sens z powodu kilkukrotnego zwiększenia oferowanej mocy. To przełoży się na większą swobodę grania, dynamikę, potęgę i kontrolę basu, a także lepszą mikro dynamikę i głębsze pokazanie faktury dźwięków.
Jeżeli używasz słuchawek, które nie wymagają bardzo dużej mocy do pokazania swoich atutów, czyli większość modeli, to dołożenie H20 do A20H nie ma sensu, ponieważ ilość szczegółów, mikro dynamika i barwa zostaną takie same. Myślę, że po H20 warto sięgnąć jeśli masz wysokiej klasy źródło CD lub HD.
No dobrze, a jak wypada GUSTARD H20, na tle mojego wzmacniacza wzorcowego?
Różnica w mocy jest kilkukrotna ale co z tego, skoro napisałem wcześniej, że żadnym słuchawkom podłączonym do H20 mocy nie brakowało? No cóż.
To prawda, a jednak po przełączeniu na M5890, pojawia się jeszcze większa swoboda dynamiczna, niż ma H20 na wyjściu symetrycznym. Bas jest bardziej autorytarny i czuć, że gra ze znacznie większą swobodą i kontrolą, jakby mimochodem.
Wszystkie dźwięki mają większą głębię, bogatszą barwę i są bardziej złożone wewnętrznie.
W porównaniu słychać, że z H20 muzyka jest z jednej strony usztywniona, a z drugiej lekko złagodzona. Z ONKYO prezentacja jest swobodna i plastyczna ale atak dźwięków instrumentów o dużej dynamice jest szybszy, bardziej dobitny, a tam gdzie trzeba dźwięk jest też twardszy. Ma jeszcze dłuższe wybrzmienie i lepszą nad nim kontrolę.
Przestrzeń ma większy oddech, dzięki lepszemu oddaniu akustyki i niuansów artykulacji.
W pierwszej chwili wydaje się, że nie ma różnic ale po chwili spokojnego słuchania, wiadomym się staje, że mimo tych wszystkich przymiotów dźwięku H20, które opisałem, brzmienie M5890, to klasa wyżej i dlatego pozostaje moim wzmacniaczem wzorcowym. Nie jest to bynajmniej zasługa tylko znacznie większej mocy ale lepszych wszystkich parametrów i doświadczenia kilkudziesięciu lat w projektowaniu i produkcji urządzeń audio.
Inżynierowie firmy GUSTARD dużo się nauczyli i zrobili najlepszy na rynku wzmacniacz słuchawkowy, pod kątem neutralnego i przejrzystego grania z każdymi, nawet najtrudniejszymi słuchawkami, w kategorii cenowej do 20kzł. Ja takich cech oczekuję od wzmacniacza dlatego zaliczam go śmiało do kategorii Hi-End.
Jeśli szukasz wzmacniacza, który nie tylko wzmocni sygnał ze źródła ale także weźmie udział w tworzeniu muzyki, to GUSTARD H20 nie jest dla Ciebie.

                                                                                                                                                            Polecam
                                                                                                                                                  Józek Bywalec


GUSTARD H20 - dyskusja


GUSTARD A20H+H20
GUSTARD A20H+H20
GUSTARD H20 - z przodu
GUSTARD H20 - z przodu
GUSTARD H20 - gałka głośności z góry
GUSTARD H20 - gałka głośności z góry
GUSTARD H20 - gałka głośności
GUSTARD H20 - gałka głośności
GUSTARD H20 - gałka i gniazda
GUSTARD H20 - gałka i gniazda
GUSTARD H20 - przełączniki patyczkowe
GUSTARD H20 - przełączniki patyczkowe
GUSTARD H20 - gniazda słuchawkowe
GUSTARD H20 - gniazda słuchawkowe
GUSTARD H20 - panel przedni z boku
GUSTARD H20 - panel przedni z boku
GUSTARD H20 - włącznik sieciowy
GUSTARD H20 - włącznik sieciowy
GUSTARD H20 - panel tylny
GUSTARD H20 - panel tylny
GUSTARD H20 - przełączniki napięcia zasilania
GUSTARD H20 - przełączniki napięcia zasilania
GUSTARD H20 - wejścia
GUSTARD H20 - wejścia
GUSTARD H20 - wyjścia z przedwzmacniacza
GUSTARD H20 - wyjścia z przedwzmacniacza
GUSTARD H20 - wnętrze - zdjęcie producenta
GUSTARD H20 - wnętrze - zdjęcie producenta
GUSTARD H20 - elktronika - zdjęcie producenta
GUSTARD H20 - elktronika - zdjęcie producenta
GUSTARD H20 - z zestawie z SHANLING CD500
GUSTARD H20 - z zestawie z SHANLING CD500
GUSTARD H20 - w zestawie z C.E.C. TL3NVM+DA3N
GUSTARD H20 - w zestawie z C.E.C. TL3NVM+DA3N
Previous Next Play Pause