Audeze El-8 Titanium - soczyste i plastyczne

Audeze El-8 Titanium - soczyste i plastyczne

1. Audeze EL-8 Titanium – wstęp

Kilka razy próbowałem słuchawek firmy Audeze model LCD-3, wersji nie pamiętam. Zawsze były to próby powierzchowne i krótkie, bo ich dźwięk mi nie odpowiadał.
Wiem, że słuchawki tej firmy mają swoich fanów ale nie mogłem przekonać się do dźwięku.
Postanowiłem zacząć przygodę na poważnie, od modelu podstawowego EL-8 w ostatniej wersji Titanium, która ma już kilka lat ale nie jest znana. Jest to model zamknięty i kosztuje 4kzł.







2. Audeze EL-8 Ti – budowa

Wspomniałem już, że to model zamknięty podobnie jak EL-8 Closed. Różni się tym, że korpus jest barwiony na czarno, a zewnętrzna zaślepka komory rezonansowej, w części stożkowej ma kolor srebrny. Natomiast płaski kapsel jest koloru czarnego. To tylko estetyka, która ma pomóc odróżnić tą wersję. Dodatkowa różnica dotyczy wyposażenia.

audeze el 8 ti kabel 2m z mini jack
Mianowicie oprócz kabla 2m zakończonego mini Jack plus przejściówka na duży Jack, jest także kabel z wtyczką do jabłek I-phon, I-pad, wyposażony w mikrofon

audeze el 8 ti kabel z wtykiem lighting
oraz…zintegrowany przetwornik 24bit i wzmacniacz.

audeze el 8 ti dac 24 bit i wzmacniacz na kablu do apple
Niestety nie mam urządzeń tej firmy więc nie sprawdziłem jak się sprawuje ten wynalazek. Słuchawki mają owalne muszle o wielkości, która umożliwia schowanie w poduszkach moich średniej wielkości uszu z pełnym komfortem.

audeze el 8 ti poduszkami do gory
W muszlach kryją się przetworniki planarne izodynamiczne, z magnesami neodymowymi ustawionymi symetrycznie względem membrany. Producent zastosował swoje opatentowane rozwiązania, znane z droższych modeli serii LCD czyli Fluxor i Fazor. Opis ich działania na stronie producenta.
Poduszki mają przekrój kwadratowy, co nie jest miłe dla twarzy i zmienną grubość na obwodzie, co pomaga lepszemu ustawieniu przetwornika względem ucha.

audeze el 8 ti gniazda podlaczeniowe
Pałąk jest pojedynczy w postaci blachy stalowej, podobnie jak wysuwane końcówki.

audeze el 8 ti 5
Regulacja jest skokowa ale bez skali. Zapadki trzymają bardzo mocno więc nie zdarza się przypadkowa zmiana ustawionego rozmiaru pałąka. Regulacja wymaga sporej siły więc nie jest precyzyjna. Daleko jej do tej z DENON AH-D7200, a tym bardziej precyzji SONY MDR-Z7m2. Górna poduszka jest wąska ale na tyle miękka, że zapewnia komfort w czasie 3 godzin słuchania.

audeze el 8 ti poduszka palaka
Wygląda dziwnie, bo nie jest przyklejona do blachy pałąka na całej długości i w pozycji spoczynkowej trzyma się tylko na końcach, a część środkowa jest w powietrzu. Pałąk jest bardzo mocny i mały. Moja głowa – rozmiar S, jest mocno ściskana. Skutkuje to bardzo dobrą izolacją akustyczną od otoczenia, co potwierdza mobilne przeznaczenie tego modelu. Jarzma odlane z aluminium, mają kształt sierpów otaczających muszle od tyłu i połączone z nimi tylko w jednym punkcie.

audeze el 8 ti sierpowate jarzmo
Wydaje się to bardzo słabe ale jest w praktyce mocne i stabilne. Punkt połączenia umożliwia ruch muszli w osi poziomej. Na styku sierpowego jarzma z pałąkiem jest punkt obrotu muszli w osi pionowej, w zakresie +/- 90 stopni.

audeze el 8 ti obrotowe polaczenie muszli z palakiem
Pozwala to na obrócenie muszki na płask zarówno poduszkami do góry, jak i w dół.

audeze el 8 ti zakres ruchu muszli w osi pionowej
To umożliwia zapakowanie słuchawek do twardego, płaskiego pokrowca transportowego, który jest na wyposażeniu fabrycznym.

audeze el 8 ti twarde pokrowiec
Kabel łączy się z każdą słuchawką niezależnie, za pośrednictwem specjalnych wtyczek.

audeze el 8 ti specyficzne wtyczki podlaczeniowe
Ich budowa jest mocna, a powierzchnia styków daje dobry kontakt dla sygnału elektrycznego ale są tak egzotyczne, że nie da się kupić takich wtyczek luzem ani lepszego kabla do tych słuchawek od producentów niezależnych ani od Audeze. W związku z tym, wyjątkowo, słuchałem ich tylko z kablem fabrycznym, który ma postać płaskiej, sztywnej taśmy, o jednakowej szerokości kilku milimetrów przed jak i za rozgałęźnikiem. Dla formalności dodam podstawowe dane techniczne słuchawek El-8 Ti: impedancja 30Ohm, skuteczność 98dB/mW, moc maksymalna 3W, waga 540g.

3. Audeze EL-8 Ti – brzmienie

Jak wspomniałem wcześniej, kabel z fabrycznego zestawu ma budowę przeznaczoną do sprzętu przenośnego ale jest zbyt długi i sztywny. Nie jest łatwo zrobić słuchawki izodynamiczne odpowiednie do współpracy z DAP-em i telefonem. W związku z ich przeznaczeniem, słuchałem EL-8 Ti głównie z Fiio M11 Pro. Na początku, po zakupie, brzmienie tych słuchawek było bardzo gładkie, plastyczne i masywne, z dużą sceną. Zafascynowało mnie.
Po kilkudziesięciu godzinach słuchania wzrosła przejrzystość, kosztem plastyczności. Spokojnie! EL-8 Ti nadal oferują brzmienie plastyczne, masywne i barwne, z potężnym basem i dużą przestrzenią, co jest chyba typowe dla słuchawek firmy Audeze. 
Wzrost przejrzystości podniósł ogólną klasę dźwięku i usunął potencjalną nudę w trakcie słuchania muzyki ale nie zmienił charakteru. Nadal dźwięk jest obfity w harmoniczne i grający pełną skalą. El-8 Ti nie dzielą włosa na czworo, co daje wrażenie większego pałera i kopa. Skala dźwięku jest większa niż sugerują to wymiary muszli. Zejście i potęga basu jest zaskakująca, zważywszy na cieniutkie żyły w kablu. Co ważne, bas ma zawsze kontrolę i nigdy nie dudni, co jest wadą AQ NightHawk Carbon.
W porównaniu do SONY Z7 i ONKYO A800, bas El-8 Ti jest gładszy czyli nie pokazuje tak dobrze faktury niskich tonów i nie ma takiej szybkości narastania uderzeń ale jest sprężysty, nigdy twardy lub głuchy jak z pudełka.
Cała skala jest szeroko rozciągnięta i intensywnie przetwarzana. Dźwięk Audeze El-8 Ti jest daleki od powściągliwości w wyrazie i skromności w barwie jaką prezentują Beyerdynamic T1.2. Instrumenty grają żywo i zamaszyście. Mają masę i objętość.
W stosunku do otwartego modelu PM-2 także izodynamicznego, rodzimego rywala - Oppo, średnica nie jest tak dopieszczona. PM-2 grają z większą mikro-dynamiką i rozdzielczością w całym paśmie, dzięki czemu muzyka bardziej pulsuje i wciąga. Jej charakter jest zmienny. EL-8 Ti w porównaniu do Oppo, uśredniają przekaz i ujednolicają styl, chociaż styl mają bardzo fajny. Gwarantuje on relaks i przyjemność ze słuchania każdej muzyki zarówno z DAP-a jak i z telefonu.
Z powodu dużego zapotrzebowania na moc, w telefonie głośność trzeba podkręcić na 90-100% skali aby było głośno, a czasem jeszcze brakuje. DAP FiiO M11 Pro ma tyle mocy, że napędzał i kontrolował brzmienie słuchawek z dużym zapasem na skali głośności. Dochodziłem co najwyżej do 80 ze 130 stopni skali. Głównym atutem brzmienia EL-8 Ti jest większa scena muzyczna od tej, którą prezentują Oppo PM-2 oraz większa rozdzielczość i otwartość średnicy w porównaniu do ULTRASONE E11 i FOCAL Elear, które kosztują podobnie.

Oczywiście podłączałem EL-8 Ti także do kilku wzmacniaczy stacjonarnych. Skutek był różny ale w większości przypadków marny. Mianowicie, wzmacniacz GUSTARD H20 ma bardzo dużą moc i niestety cienkie żyły kabla, nie były w stanie dostarczyć jej bez kompresji do słuchawek. Skutkiem kompresji był dźwięk wyostrzony na średnicy i nieharmonijny. Wynika to z faktu, że pod wpływem wyższego napięcia ze wzmacniacza, cienki kabel fabryczny bardzo łatwo przenosił częstotliwości średnie i wysokie, które nie wymagają dużego prądu. Natomiast impulsy zakresu basowego, były tłumione przez zbyt duży opór kabla. W związku z tym charakterystyka przetwarzania ulegała zachwianiu, a średnica stawała się natarczywa. Podobnie było z Pioneer U-05, mimo iż jego moc ciągła jest bardzo mała ale dynamiczna duża.
Najlepiej słuchawki EL-8 Titanium grały ze wzmacniaczem TEAC HA-501. Mimo sporej mocy 1,7W/32Ohm, rozwija ją bardzo spokojnie i płynnie, a 5 nastaw impedancji wyjściowej pozwalało dopasować charakter dźwięku do potrzeb słuchawek. Dzięki temu uzyskałem harmonię we współpracy, co dało bardzo kompetentny dźwięk o dużej skali i zupełnie zadowalającej mnie rozdzielczości.
Zapewne kabel o wyższej jakości i o większym przekroju od fabrycznego, pozwoliłby uzyskać lepszy dźwięk i poznać pełnię możliwości słuchawek EL-8 Ti ale skoro producent takowego nie oferuje nawet oddzielnie, za dopłatą, a zastosował unikalne wtyczki, których nie ma na rynku, to pozostaje to w sferze domysłów.

Teraz o bardzo dziwnym zjawisku, którego nie spotkałem w żadnych innych słuchawkach, a które przeszkadzało mi w słuchaniu muzyki. Mam na myśli to, że każda zmiana odległości słuchawek względem uszu skutkuje bardzo dużą zmianą ciśnienia i charakterystyki dźwięku odbieranej przez słuch.
Zwykle najpierw zakładam i ustawiam słuchawki na uszach i następnie włączam muzykę. Gdy raz zrobiłem inaczej czyli założyłem na uszy grające EL-8 Ti, pomyślałem, że się zepsuły. Po kilku sekundach dźwięk zwiększył natężenie i wyrównał rozkład pasma czyli doszedł do swojego normalnego brzmienia. Zacząłem próbować dociskać delikatnie słuchawki do uszu i za każdym razem następowało to zjawisko.
Muszle mają od spodu w korpusie, koło gniazd podłączeniowych 3 małe otworki, które służą dekompresji ciśnienia w muszlach, wytwarzanego przez tylna stronę membran.

audeze el 8 ti otworki dekompresyjne
Ponieważ membrany przetworników planarnych nie wychylają się tak mocno jak dynamicznych, to mimo małej średnicy, zastosowane otworki wystarczają i bas nie ma kompresji i gra czysto.
Komory akustyczne między przednią stroną membrany – tą od ucha, a głową są szczelnie zamknięte przez mocno dociskane poduszki do głowy. Najmniejszy ruch słuchawek powoduje, że powietrze wewnątrz tej komory zmienia ciśnienie, a więc zmienia warunki pracy ultra cienkiej i lekkiej membrany.
Mam zwyczaj, że kiwam głową w rytm muzyki, a czasem tańczę, oczywiście w miejscu, ze słuchawkami na uszach i nigdy nie miało to żadnego wpływu na odbierany dźwięk.
Audeze EL-8 Ti musiałem słuchać sztywno jak manekin, bo nawet powolne odwrócenie głowy w bok lub w górę także ma wpływ na charakterystykę obieranego dźwięku. Zmiany te są szokujące.
Muszę dodać, że to moje drugie słuchawki izodynamiczne, zamknięte. Pierwsze miałem MrSpeakers ETHER C Flow i one tego problemu nie przejawiają. Zatem być może to wada projektowa tylko tego modelu. Mam dwa, a słuchałem jeszcze kilku innych modeli izodynamicznych, otwartych i taki problem zupełnie w żadnym nie występuje.
Jeśli słuchasz muzyki nieruchomo trzymając głowę, to nie będziesz nawet wiedział o tym problemie EL-8 Ti.

4. Audeze El-8 Titanium – podsumowanie

Słuchawek jest obecnie bardzo dużo, a wokół uszne stanowią tylko 10% wszystkich modeli. Słuchawek izodynamicznych planarnych jest kilka razy więcej niż 20 lat temu ale stanowią one około 10% wśród zaawansowanych modeli wokół usznych. Większość to dynamiczne, a są jeszcze planary elektrostatyczne. Planary magnetostatyczne w 98% mają budowę akustycznie otwartą więc są do użytku w zaciszu domowym. Izodynamiki zamknięte, to rzadkość, a takie, których można słuchać w drodze czyli z telefonem jest tylko…kilka. Dlaczego? Ponieważ 99% planarów ma niską impedancję i skuteczność więc potrzebują silnego wzmacniacza.
Z telefonem grają świetnie Oppo PM-2 i PM-1 ale są otwarte więc na zewnątrz się nie nadają.
Na zewnątrz nadają się Audeze EL-8 Ti. Z mocnym telefonem grają wystarczająco głośno i dźwiękowo świetnie. Z DAP-em jeszcze mocniej i z większą skalą dynamiki i większą rozdzielczością.
Jeśli chcesz słuchać w drodze, to jedyna opcja, zwłaszcza z Ajfonem.
Do słuchania w domu jest znaaacznie większy wybór słuchawek ale nadal EL-8 Ti to ciekawa i uniwersalna propozycja do każdego gatunku muzycznego. Jeśli lubisz słuchać muzyki dla przyjemności i relaksu czyli gdy liczy się plastyka, bogate barwy, dynamika i przestrzeń, to gorąco je polecam.

                                                                                                                                                                     Józek Bywalec


Audeze EL-8 Ti - dyskusja


Audeze EL-8 Ti - 1
Audeze EL-8 Ti - 1
Audeze EL-8 Ti - 2
Audeze EL-8 Ti - 2
Audeze EL-8 Ti - 3
Audeze EL-8 Ti - 3
Audeze EL-8 Ti - 4
Audeze EL-8 Ti - 4
Audeze EL-8 Ti - 5
Audeze EL-8 Ti - 5
Audeze EL-8 Ti - muszlami do góry
Audeze EL-8 Ti - muszlami do góry
Audeze EL-8 Ti - poduszkami do góry
Audeze EL-8 Ti - poduszkami do góry
Audeze EL-8 Ti - zakres ruchu muszli w osi pionowej
Audeze EL-8 Ti - zakres ruchu muszli w osi pionowej
Audeze EL-8 Ti - gniazda podłączeniowe
Audeze EL-8 Ti - gniazda podłączeniowe
Audeze EL-8 Ti - otworki dekompresyjne
Audeze EL-8 Ti - otworki dekompresyjne
Audeze EL-8 Ti - jarzmo obrócone względem pałąka o 90 stopni
Audeze EL-8 Ti - jarzmo obrócone względem pałąka o 90 stopni
Audeze EL-8 Ti - poduszka muszli
Audeze EL-8 Ti - poduszka muszli
Audeze EL-8 Ti - poduszka pałąka
Audeze EL-8 Ti - poduszka pałąka
Audeze EL-8 Ti - sierpowate jarzmo
Audeze EL-8 Ti - sierpowate jarzmo
Audeze EL-8 Ti - obrotowe połączenie muszli  z pałąkiem
Audeze EL-8 Ti - obrotowe połączenie muszli z pałąkiem
Audeze EL-8 Ti - twarde pokrowiec
Audeze EL-8 Ti - twarde pokrowiec
Audeze EL-8 Ti - słuchawki  wpokrowcu
Audeze EL-8 Ti - słuchawki wpokrowcu
Audeze EL-8 Ti - pokrowiec w środku
Audeze EL-8 Ti - pokrowiec w środku
Audeze EL-8 Ti - kabel 2m z mini Jack
Audeze EL-8 Ti - kabel 2m z mini Jack
Audeze EL-8 Ti - specyficzne wtyczki podłączeniowe
Audeze EL-8 Ti - specyficzne wtyczki podłączeniowe
Audeze EL-8 Ti - kabel z wtykiem Lighting
Audeze EL-8 Ti - kabel z wtykiem Lighting
Audeze EL-8 Ti - DAC 24 bit i wzmacniacz na kablu do Apple
Audeze EL-8 Ti - DAC 24 bit i wzmacniacz na kablu do Apple
Audeze EL-8 Ti - na manekinie przodem
Audeze EL-8 Ti - na manekinie przodem
Audeze EL-8 Ti - na manekinie bokiem
Audeze EL-8 Ti - na manekinie bokiem
Audeze EL-8 Ti - na manekinie po skosie od przodu
Audeze EL-8 Ti - na manekinie po skosie od przodu
Audeze EL-8 Ti - na manekinie tyłem
Audeze EL-8 Ti - na manekinie tyłem
Audeze EL-8 Ti - na manekinie po skosie od tyłu
Audeze EL-8 Ti - na manekinie po skosie od tyłu
Audeze EL-8 Ti - na manekinie po skosie tyłem
Audeze EL-8 Ti - na manekinie po skosie tyłem
Audeze EL-8 Ti - na manekinie z góry
Audeze EL-8 Ti - na manekinie z góry
Audeze EL-8 Ti - na manekinie poduszka z góry
Audeze EL-8 Ti - na manekinie poduszka z góry
AUDEZE EL-8 Ti - miniaturka
AUDEZE EL-8 Ti - miniaturka
Previous Next Play Pause

 

Written by : strona