VOKYL ERUPT - mega bas

VOKYL ERUPT - mega bas


1. VOKYL ERUPT – wstęp

Moja historia z tymi słuchawkami zaczęła się podobnie do kilku innych modeli. Mianowicie zobaczyłem je przypadkowo w sieci i spodobały mi się więc znalazłem producenta. Okazało się, że to mała firma w Saint Luis USA, prowadzona przez trójkę ludzi. Erupt to model gejmingowy ale postanowiłem go kupić i sprawdzić jak sprawdza się w odtwarzaniu muzyki. Na stronie producenta kosztuje 400$, a całkowity koszt zakupu to około 2400zł.







2. VOKYL ERUPT – budowa

Słuchawki produkowane są w USA, co nie jest oczywiste ani typowe, bo obecnie większość rzeczy jest produkowana w Chinach. Dla mnie obecnie jest bez znaczenia gdzie, bo chińskie produkty są wysokiej jakości.

vokyl erupt 2

ERUPT zrobiony jest w całości z aluminium. Przetworniki mają membrany o średnicy 50mm i wykonane są ze stopu aluminium. Przetworniki ustawione są pod skosem i przesunięte lekko do przodu, co ma na celu lepsze oddanie przestrzeni w muzyce.

vokyl erupt przetwornik osloniety azurowa blaszka
Zakończone są asymetrycznymi lejkami/tubami, które kierują falę akustyczną do uszu słuchacza. Membrany osłonięte są gęsto owierconymi blaszkami, które chronię je przed uszkodzeniem.
Tak przy okazji dodam, że aluminium to pierwiastek chemiczny, a produkty z aluminium to zawsze stopy z innymi metalami. Membrany zazwyczaj są stopem z magnezem, który zwiększa sztywność i minimalizuje wagę i tak jest w tym przypadku. Podobny materiał zastosował FOCAL w Elear i Clear, teraz z większą ilością magnezu – wersja MG.
Muszle są monolitem wykonanym z jednego kawałka metalu poprzez odlanie i obróbkę mechaniczną na maszynach CNC.
Następnie są anodowane na kolor czarny, co zabezpiecza aluminium przed utlenianiem się. Nie widziałem wcześniej i nadal nie znam tak wykonanych słuchawek. Z zewnątrz muszle mają gęsto upakowane małe otworki, które otwierają akustycznie komory i czynią ze słuchawek model pół otwarty.

vokyl erupt muszla
Przez otworki widać materiał tłumiący, który może mieć kolor pomarańczowy lub niebieski. Ja kupiłem wersję pomarańczową. Jarzma też są odlane z aluminium i lakierowane.

vokyl erupt 4
Umożliwiają ruch muszli tylko w osi poziomej. Elastyczność skrętna pałąka jest na tyle duża, że słuchawki dobrze układają się na mojej głowie. Pałąk ma konstrukcję podwójną.

vokyl erupt
Muszle są połączone ze sobą dwoma cienkimi drutami w osłonie z tworzywa sztucznego ale na tyle sztywnymi, że pałąk się nie zwija, pod ciężarem słuchawek, tak jak ten w MrSpeakers ETHER C Flow. Opaska nagłowna ma samoregulację w zakresie, który zapewnia dopasowanie do głowy o dowolnej wielkości.

vokyl erupt auto regulacja wielkosci palaka
Wykonana jest w postaci szerokiej cienkiej poduszki, obszytej sztucznym, gładkim tworzywem, co nie wygląda ekskluzywnie ale jest trwałe i higieniczne.

vokyl erupt na manekinie z gory
Na górze ma wytłoczoną nazwę producenta - VOKYL. Oryginalny wygląd nadają całości małe ciapki pomarańczowej lub niebieskiej farby, naniesione na jarzma i na opaskę.

vokyl erupt nakrapiane jarzmo i opaska
Poduszki wokół uszne – dwa komplety, są miękkie i obszyte sztuczną skórą.

vokyl erupt dwa typy poduszek
Jeden komplet ma otworki wentylacyjne na całej powierzchni, drugi tylko wewnątrz gdzie znajduje się ucho. Zakładane są na wargę, mają średnicę 100mm więc łatwo można podmienić je na inne ulubione.

vokyl erupt gniazda podlaczeniowe
Każda słuchawka zasilana jest niezależnie odłączanym kablem. Gniazda są od spodu ale przesunięte o mały kąt na obwodzie korpusu muszli do przodu.
Słuchawki są gejmingowe czyli jakie? Otóż pomyślane są do użytku przez ludzi grających w różne gry na konsolach i komputerach. Zestaw sprzedażowy ma dwa cienkie kable. Jeden standardowy do telefonu z mikrofonem i regulacją głośności.

vokyl erupt kabel do telefonu
Drugi kabel jest przeznaczony do grania i ma specjalne dwa mikrofony z przełącznikiem trybów ich pracy.

vokyl erupt kabel z dwoma mikrofonami do giervokyl erupt dwa mikrofony o roznych charakterystykach

Ustawiony jest przed twarzą, na wysokości ust.

vokyl erupt na manekinie z mikrofonem do giervokyl erupt z mikrofonem do gier na manekinie z gory
Nie gram i nie interesuje mnie takie zastosowanie ERUPT, wybacz. Moja recenzja dotyczy tylko właściwości muzycznych w zestawie stereo wysokiej jakości. Zatem potrzebny lepszy kabel i oczywiście bez mikrofonów.
Słuchawki dla zrealizowania połączenia z dwoma mikrofonami, używają wtyków mikro Jack 2,5mm ale z czterema polami, a do tego połączenia pinów w prawym i lewym kanale są różne. Wtyczka mini Jack też ma cztery pola ale działa z telefonem.

vokyl erupt wtyczka kabla mini jack
W związku z tym żaden z moich kabli nie pasuje i nie znalazłem na rynku gotowych kabli wysokiej jakości. Poprosiłem mojego specjalistę od kabli o zrobienie odpowiedniego. Skontaktował się z producentem i ustalił jakie ma być połączenie pinów aby słuchawki grały ze wzmacniaczami. Tym razem zamówiłem kabel typu Litz z miedzi 7N, srebrzonej, zakończony dużym Jackiem.
Inwestycja w bardzo drogi kabel ze srebra nie ma sensu z powodu niskiej ceny słuchawek 2,4kzł i możliwości zastosowania tylko z nimi. W komplecie sprzedażowym jest sztywny kuferek podróżny, zasuwany na zamek.

vokyl erupt walizeczka transportowa
Dla porządku kilka parametrów słuchawek: waga: 406g, impedancja cewki: 80 Ohm. Innych producent nie podaje.

3. VOKYL ERUPT – dźwięk

Słuchawki ERUPT mają łatwą do zdiagnozowania jedną cechę, potężny bas. Dałem im przydomek – maga bas. Niech Cię to nie zniechęci do dalszego czytania. Gdyby chodziło tylko o ilość basu, nie zaprzątałbym Ci nimi uwagi ani nie napisał ich recenzji. Otóż bas w wydaniu ERUPT jest nie tylko potężny ale także bardzo dobrze kontrolowany, wolny od dudnienia, rozmycia i także utwardzenia. Jest jeszcze większy niż ma AudioQuest NightHawk Carbon i o dwie klasy lepszy.
Penetracja jest bardzo głęboka i swobodna ale zawsze czytelna i bez kompresji czego nie mogę napisać o wspomnianych także amerykańskich konkurentach. Tam bas jest miękką poduszką i przy głośnym odsłuchu dynamicznych fragmentów dudni. Zanim zaczniesz się buntować, to posłuchaj NH Carbon z mocnym wzmacniaczem z poziomem live. Z telefonem, DAP-em oraz przy średnio głośnym odsłuchu tego problemu nie ujawniają.
Recenzowane słuchawki VOKYL, napędzane nawet przez wzmacniacz o mocy 20W/32Ohm i grające bardzo głośno, bas prezentują zjawiskowo rozciągnięty i z pełną kontrolą. Oczywiście bardzo niski i nasycony bas nie jest, bo nie może być, tak szybki i twardy jak skromny, płaski bas. Dla przykładu, wybrzmienie uderzenia w wielki kocioł nie trwa tak krótko jak w werbel. Pociągnięcia na najniższych tonach kontrabasu nie są tak krótkie i twarde jak rwane średnie tony na gitarze basowej. Wybacz, że te oczywistości napisałem ale spotkałem się z opinią, że jak bas nie jest twardy i suchy to nie ma kontroli. Nonsens! Trzeba posłuchać na żywo grających instrumentów akustycznych aby wiedzieć jak powinny brzmieć z aparatury audio.
Zejście i kontrola oraz czystość basu, to tylko część atutów ERUPT w tym obszarze. Do innych rejonów pasma muzycznego dojdę. Bas VOKYL nie jest podbity w środkowym zakresie jak ma FOCAL Elear. Jego wzmocnienie jest płaskie w całym zakresie i dzięki temu instrumenty takie jak fortepian koncertowy i saksofon basowy grają spójnie.
Kolejna rewelacyjna umiejętność opisywanych słuchawek jest taka, że potrafią pokazać bardzo czytelnie pracę kontrabasu lub gitary basowej na trzecim planie, w głębi sceny. To wbrew pozorom wielka sztuka, bo co innego łoić basem gdy jest wyeksponowany na pierwszym planie – solo w jazzie lub jest głównym składnikiem - w muzyce elektronicznej, a co innego pokazać czytelnie i bez utraty mocy i skali instrumentu gdy kontrabas towarzyszy popisom trębaczy lub bębniarz nadaje rytm, a gitary elektryczne grają pełną mocą i wokalista krzyczy ile ma sił w płucach.
Podsumowując ten rejon, nie znam słuchawek z większą ilością dobrego basu. SONY MDR Z7, Z7m2 potrafią zejść jeszcze niżej i lepiej pokazać fakturę basu ale ilość basu, w większości fragmentów muzyki, mają mniejszą. Do tego potrzebują bardzo szybkich i mocnych dawek prądu aby pokazać swoje wyczynowe możliwości w zakresie basu.
VOKYL ERUPT gra rewelacyjnie nawet ze słabym wzmacniaczem, np.: Pioneer U-05 lub DAP-em, np.: FiiO M11 Pro.
Nie miałoby dla mnie sensu pisanie o nim gdyby tylko bas miał dobry lub kosztem reszty. Skoro czytasz tą recenzję, to znaczy, że ERUPT główną cześć pasma przetwarza równie dobrze. Z dokupionym kablem całościowo brzmienie jest żywe, rozdzielcze, barwne i szybkie. Nie będę się rozwodził i przedstawiał analizy, bo to nie słuchawki dla użytkowników bardzo drogich słuchawek. Rozdzielczość VOKYL jest większa od DENON AH-D7200, AQ NightHawk C, ULTRASONE E11, na podobnym poziomie do FOCAL Elear.
Łatwo poznałem gdy je włączyłem, że membrany przetworników mają twarde, sztywne. Skutkuje to, w zestawieniu z membranami z celulozy, dźwiękiem bardziej rozdzielczym i z większą mikro dynamiką. Ta z kolei przekłada się na żywe barwy na średnicy i perliste, nośne wysokie tony. FOCAL Elear dorównuje ERUPT w zakresie jakości wysokich tonów – gładkość i rozdzielczość ale ustępuje rozdzielczością średnicy. Wyższy poziom w tych aspektach oferują tylko najlepsze modele, droższe od ERUPT. ONKYO A800 ma większą mikro dynamikę i rozdzielczość. SONY MDR-Z7 oprócz lepszej dynamiki w skali mikro i makro, jest także bardziej otwarty na średnicy i bardziej neutralny czyli mocniej pokazuje zmienne klimaty na różnych płytach.
ERUPT gra szybko i rozdzielczo ale nie akcentuje szczegółów i nie podkreśla krawędzi. Pokazuje sybilanty ale nie podkreśla ich więc odbiór źle nagranych płyt nie jest przykry. Różnica w stosunku do MDR-Z7 polega na tym, że SONY lepiej naświetla akustykę sceny i pomieszczenia koncertowego. ERUPT brzmi w tym aspekcie bardziej jak z wytłumionego akustycznie studia nagraniowego. Mimo to ilość i rozdzielczość wysokich tonów z ERUPT nie jest gorsza od Z7 i nie budzi u mnie niedosytu.
VOKYL nie tylko bardzo ładnie pokazuje różnice w technice gry na saksofonach i trąbkach ale także pokazuje różnice w ich barwie. Bardzo łatwo można to usłyszeć na płycie ze ścieżką dźwiękową do KANSAS CITY gdzie na jednej scenie obok siebie grają najlepsi muzycy. ERUPT pięknie pokazuje chropawą fakturę i moc dynamicznych zadęć na niskich tonach saksofonu tenorowego. Trąbka jedna ma bardziej połyskliwe wybrzmienie, a inna matowe. Takie różnice słyszałem na koncertach, w których uczestniczyłem na żywo.
Mnie najlepiej podoba się dźwięk ERUPT w muzyce: elektronicznej, techno, klubowej, pop, hip-hop, drum’n’bass, a także rock’n’roll. Warunkiem zadowolenia jest przejrzysta elektronika. Wzmacniacz o tłustym, gładkim brzmieniu, np.: AudioGd MASTER 11 lub z dużą ilością basu, może spowodować przegięcie w ilości basu. Oczywiście jeżeli  lubisz dźwięk lekko grających słuchawek jak: STAX, Beyerdynamic T1.2, SENNHEISER HD600, HD800, czy Monolith M1070, to brzmienie VOKYL ERUPT nie jest dla Ciebie.
Ja słuchałem z ERUPT wszystkich gatunków muzycznych z wielką frajdą. Z nimi bas ma inny wymiar, podrasowany ale nie kosztem czegoś więc odbiór muzyki jest wzbogacony, co nie przeszkadza mi w jej odbiorze.
Wspomnę jeszcze o dwóch sprawach.
Po pierwsze nigdy nie rób porównań miedzy słuchawkami, źródłami, wzmacniaczami, kablami, bez odstępu w czasie, bo aparat autokorekty słuchu musi mieć czas na kalibrację. To naturalny bio i psycho mechanizm naszego słuchu i mózgu, który wyrównuje charakterystykę i koryguje barwę dźwięku używając zapamiętanych wzorców. Zawsze działa, a próba jego oszukania/pominięcia przez szybkie zmiany A-B-C sprzętu jest bez sensu, bo w praktyce zawsze w danym czasie, danej płyty, słuchasz z jednymi kablami, kolumnami lub słuchawkami. Ważne jest czy brzmienie Ci odpowiada gdy słuchasz kilka płyt na jednym zestawie.
Druga sprawa dotyczy poduszek wokół usznych. Ponieważ średnica w ERUPT jest typowa: 100mm i zmiana łatwa, sprawdziłem kilka innych par. Fabryczne poduszki, oba typy mają grubość 20mm.

vokyl erupt poduszki fabryczne o grubosci 20mmvokyl erupt poduszki fabryczne o grubosci 20mm i dodatkowe o grubosci 30mm
Wniosek mam taki, że poduszki o większej grubości od fabrycznych poduszek, np.: 30mm - na zdjęciu po lewej, zwiększają ilość basu do poziomu dla mnie zbyt wysokiego. Nie sprawdziłem, bo nie używam, jaki wpływ mają poduszki welurowe. Prawdopodobnie będą zmniejszały ilość basu. Tym prostym sposobem możesz dopasować ilość basu jaką będziesz odbierał ze słuchawek VOKYL ERUPT.
Jeszcze jedna ważna obserwacja. Zwykle mam ustawioną głośność na użytkowanym poziomie i robię tylko korekty na plus lub minus gdy zmieniam słuchawki. Ostatnio było inaczej. Podłączyłem ERUPT do wzmacniacza gdy płyta już się kręciła i powoli zwiększałem głośność. Najpierw pojawił się bas i wydawało się, że nic więcej słuchawki nie grają. Zwiększając dalej głośność zaczęły pojawiać się pozostałe zakresy ale bas dominował. Grało fatalnie. Zdziwiony zacząłem dalej kręcić gałką potencjometru i nastąpiło dziwne zjawisko. Otóż poziom basu już nie wzrastał tylko bas nabierał zwartości i dynamiki, a reszta muzyki zwiększała poziom grania. Dopiero po dojściu z głośnością do poziomu z jakim zwykle słucham czyli dość głośno, wszystkie pasma współgrały ze sobą i miały odpowiednio wyrównany nawzajem poziom. Jest to nietypowa cecha i ważna do odnotowania.
Jeżeli słuchasz muzyki cicho w tle innych czynności, to VOKYL ERUPT nie nadają się dla Ciebie.
Na koniec tej części o przestrzeni.
Opisywane słuchawki wiernie pokazują wszystkie trzy wymiary sceny we właściwych proporcjach. Wyróżnia je bardzo dobre oddanie głębi sceny, bo z tym ma problem wiele nawet droższych słuchawek. Odległość sceny od słuchacza ma naturalny wymiar i zmienia się zależnie od realizacji nagrania. Nigdy muzyka nie gra w głowie. Czasem dźwięki pojawiają się daleko z boku lub wysoko. Wyjątkowa jest natomiast umiejętność pokazania stereofonii. To coś innego niż wielkość sceny i odległość do sceny. W tych aspektach ERUPT radzi sobie bardzo dobrze ale nie wyróżnia się na tle innych w kategorii do 3kzł. Natomiast stereo pokazuje kapitalnie. Z tymi słuchawkami czułem na nowo frajdę ze stereofonii, a zwykle to odczucie gdzieś umyka. Nie wiem czy wiesz co mam na myśli, a ja nie wiem jak to opisać. Chodzi o dobitne pokazanie przejść dźwięków między kanałami prawym i lewym oraz separację kanałów. Bardzo intrygująca cecha.

4. VOKYL ERUPT – podsumowanie

ERUPT to słuchawki wyjątkowe pod względem nasycenia i mocy basu i przez to ich brzmienie mnie fascynuje. Każdy rodzaj muzyki nabiera trochę innego akcentu ale nie jest wykoślawiony, przerysowany/przebasowiony. Muszę się oswoić z ich prezentacją po zmianie z innych słuchawek ale to nie trwa długo i dźwięk budzi mój podziw.
VOKYL pozwala mi odkryć i usłyszeć wszystkie składniki brzmienia instrumentów basowych, które słychać tylko z dużych kolumn z basami o średnicy 15 cali, napędzanych monoblokami o mocy kilkuset Watt. Jeśli takich słuchałeś, to wiesz co mam na myśli. Jeśli nie, to żałuj.
Nawet wyrafinowana muzyka fado, która pozornie nie posiada bardzo niskich dźwięków, jest przez ERUPT uzupełniona o niskie harmoniczne w taki sposób, który jej służy, a nie przeszkadza. Wypełniona podstawa basowa dodaje ekspresji wybrzmieniu 12-strunowej gitary i mandoliny, które tworzą akompaniament dla najważniejszego składnika – śpiewu.
Inny przykład – elektryczna gitara basowa.
Nie jestem fanem stylu gry na basie jaki uprawia Marcus Miller, bo po kilku minutach nudzi mnie.
Jedne z najlepszych słuchawek - Pioneer MASTER 1, prezentują jego popisy z doskonałą czytelnością szarpnięć, puknięć i muśnięć palców po strunach oraz pełną kontrolą wybrzmień. Niestety mimo swoich doskonałych możliwości w zakresie przetwarzania niskich tonów, w brzmieniu gitary dominują harmoniczne metaliczne od strun, a odpowiedź od pieca gitarowego jest skromna. W związku z tym dominuje w przekazie szybkość i dynamika. Robi to wrażenie ale mnie szybko nudzi. Wydaje się, że tak po prostu jest nagrane i że ogólnie tak płasko brzmi gitara, której używa Marcus Miller.
Tymczasem ERUPT pokazuje równie czytelnie całą pracę jego palców na strunach ale ilość niskich harmonicznych, które generuje wtórnie piec gitarowy, ma znacznie rozbudowaną względem MASTER 1 i innych słuchawek. Pisząc krótko, gitara basowa słuchana przez VOKYL ERUPT z dokupionym kablem, brzmi tak jakbym słuchał gitary bezpośrednio z pieca gitarowego firmy Marshall. Lepiej ze słuchawek nie słyszałem, tylko na żywo.
Jeszcze raz. ERUPT grają tak jak wielkie głośniki wysokiej klasy. Z nimi mogę słuchać płyt Marcusa Millera, choć jego fanem wciąż nie jestem. Odnośnie samego sposobu gry, lubię styl jaki uprawiał Jaco Pastorius, a obecnie Esperanza Spalding. Ich gra nie nudzi mnie niezależnie od użytych słuchawek czy głośników, bo to wirtuozi basu ale oczywiście z VOKYL ERUPT dają mi jeszcze większą frajdę. Esperanza gra na basie elektrycznym i akustycznym (kontrabasie), a do tego śpiewa, fascynujące.
SONY MDR-Z7 mogą wytworzyć jeszcze niższy bas, o większej mocy ale to pokazują tylko z moim piecem wzorcowym ONKYO M5890. Z typowymi wzmacniaczami słuchawkowymi, nawet najlepszymi – GUSTARD H20, zakres basowy mają szczuplejszy od ERUPT.
W muzyce symfonicznej wolę MDR-Z7 ze względu na lepiej pokazaną akustykę sal koncertowych i większą neutralność i rozdzielczość.
W muzyce rock’n’roll wolę KLIPSCH HP-3 bo one mają, jedyną w swoim rodzaju, zdolność do dynamicznego podkręcania/zwiększania ekspresji brzmienia basu, perkusji, gitar i wokalu.
VOKYL ERUPT  grają bardziej zwyczajnie ale bas mają jeszcze lepiej wypełniony i kosztują 1/3 ich ceny.
Jeśli lubisz bas i zawsze Ci mało, to kup ERUPT w ciemno.
Jeśli słuchasz głównie muzyki elektronicznej, to też kup i będziesz nimi zachwycony.
W pozostałych przypadkach, najpierw posłuchaj…no chyba, że jesteś odważny i lubisz niespodzianki jak ja, to kup VOKYL ERUPT bez słuchania.
Zakup lepszego kabla, bez mikrofonu obowiązkowy!

                                                                                                                                                                               Polecam
                                                                                                                                                                               Józek Bywalec


VOKYL ERUPT - dyskusja.


VOKYL ERUPT
VOKYL ERUPT
VOKYL ERUPT - muszla
VOKYL ERUPT - muszla
VOKYL ERUPT - 2
VOKYL ERUPT - 2
VOKYL ERUPT -3
VOKYL ERUPT -3
VOKYL ERUPT - 4
VOKYL ERUPT - 4
VOKYL ERUPT - gniazda podłączeniowe
VOKYL ERUPT - gniazda podłączeniowe
VOKYL ERUPT - nakrapiane jarzmo i opaska
VOKYL ERUPT - nakrapiane jarzmo i opaska
VOKYL ERUPT - auto regulacja wielkości pałąka
VOKYL ERUPT - auto regulacja wielkości pałąka
VOKYL ERUPT - dwa typy poduszek
VOKYL ERUPT - dwa typy poduszek
VOKYL ERUPT - poduszki fabryczne o grubości 20mm
VOKYL ERUPT - poduszki fabryczne o grubości 20mm
VOKYL ERUPT - poduszki fabryczne pełne
VOKYL ERUPT - poduszki fabryczne pełne
VOKYL ERUPT - przetwornik osłonięty ażurową blaszką
VOKYL ERUPT - przetwornik osłonięty ażurową blaszką
VOKYL ERUPT - poduszki fabryczne o grubości 20mm i  dodatkowe o grubości 30mm
VOKYL ERUPT - poduszki fabryczne o grubości 20mm i dodatkowe o grubości 30mm
VOKYL ERUPT - walizeczka transportowa
VOKYL ERUPT - walizeczka transportowa
VOKYL ERUPT - kabel do telefonu
VOKYL ERUPT - kabel do telefonu
VOKYL ERUPT - kabel z dwoma mikrofonami do gier
VOKYL ERUPT - kabel z dwoma mikrofonami do gier
VOKYL ERUPT - wtyczka kabla mini Jack
VOKYL ERUPT - wtyczka kabla mini Jack
VOKYL ERUPT - dwa mikrofony o różnych charakterystykach
VOKYL ERUPT - dwa mikrofony o różnych charakterystykach
VOKYL ERUPT - na manekinie z mikrofonem do gier
VOKYL ERUPT - na manekinie z mikrofonem do gier
VOKYL ERUPT - z mikrofonem do gier na manekinie z góry
VOKYL ERUPT - z mikrofonem do gier na manekinie z góry
VOKYL ERUPT - na manekinie z przodu
VOKYL ERUPT - na manekinie z przodu
VOKYL ERUPT - na manekinie po skosie z przodu
VOKYL ERUPT - na manekinie po skosie z przodu
VOKYL ERUPT - na manekienie z boku
VOKYL ERUPT - na manekienie z boku
VOKYL ERUPT - na manekinie po skosie z tyłu
VOKYL ERUPT - na manekinie po skosie z tyłu
VOKYL ERUPT - na manekinie z góry
VOKYL ERUPT - na manekinie z góry
VOKYL ERUPT - na manekinie z tyłu
VOKYL ERUPT - na manekinie z tyłu
VOKYL ERUPT - połączenie opaski z jarzmem
VOKYL ERUPT - połączenie opaski z jarzmem
Previous Next Play Pause

 

Written by : strona