KENNERTON Thror - najlepszy do wokali

KENNERTON Thror - najlepszy do wokali

1. KENNERTON Thror – wstęp

Firma KENNERTON to rosyjski producent słuchawek z Petersburga. Tak, tam też produkują słuchawki wysokiej klasy. Czekam z niecierpliwością aż w Polsce pojawi się ktoś odważny, kto uzupełni paletę rodzimych producentów sprzętu audio o ten ważny obecnie element. Wszystkie inne elementy audio już robimy i cieszą się renomą w świecie.
Firmę jak zwykle wypatrzyłem w internecie. Okazało się, że oferują słuchawki w dość szerokim zakresie cen, z przetwornikami dynamicznymi i izodynamicznymi.
Zainteresował mnie model planarny Odin ale z powodu wagi prawie 700g nie mogłem się zdecydować na zakup.
Dobrze się stało, bo pojawił się w ofercie model wyższy od niego Thror, z nowym przetwornikiem  i wagą 480g i tego kupiłem.
Na stronie producenta kosztuje 3190 euro i w Polsce, u dystrybutora powinien kosztować podobną kwotę, w przeliczeniu na złotówki około 15kzł. Obecnie jest oferowana także limitowana do 30 sztuk wersja Thror Novel z dodatkowym kablem zbalansowanym i dodatkową parą poduszek wokółusznych w cenie 3400 euro. Przetwornik i muszle są takie same.

2. KENNERTON Thror – budowa

Thror to produkt klasy top Hi-End i stosownie do tego, zrobiony jest tylko z metalu, drewna i skóry prawdziwej.

kennerton thror 2
Zapakowany jest w drewnianej skrzyneczce z litego szlechetnego drewna, z widoczną i wyczuwalną pod palcami piękną fakturą słoi.

kennerton thror drewniana skrzyneczka
W środek słuchawek włożone jest okrągłe, także drewniane pudełko gdzie jest zwinięty kabel bez załamywania jak to zwykle bywa w tradycyjnej metodzie pakowania. Potem tych załamań nie można całkiem się pozbyć.
Thror to słuchawki otwarte najbardziej jak się tylko da. Z zewnątrz przetwornik zasłania przed kurzem cienki materiał tekstylny i metalowa osłona o rzadkich żebrach, które tworzą literę T od Thror – oryginalne i ładne rozwiązanie.

kennerton thror oslona przetwornika z ksztalcie t
Każdy model ma osłony z żebrami o innym kształcie, a Wodan z drewna utworzone jako monolit z obudową.
Przetwornik zastosowany jest planarny typu izo-dynamicznego. Ma średnicę 80mm, magnesy neodymowe, ustawione symetrycznie, co obecnie jest standardem, tylko Abyss stosuje z jednej strony membrany. Jest to nowo opracowany model dla flagowych słuchawek, znacznie lżejszy i wydajniejszy względem wcześniej używanego w Odin. Skuteczność wynosi 100dB, impedancja 42Ohm, przetwarza pasmo w zakresie 10-55000Hz.
Jego średnica jest zaskakująca mała jak na model flagowy.
Membrany przetworników dynamicznych są dużo mniejsze, zwykle mają średnicę 40-50mm, a tylko SONY stosuje 70mm w MDR-Z7, Z7m2 i Z1R, co jest gigantem takim jak 46cm w głośnikach ale one pracują z dużymi wychyleniami czego nie mogą robić membrany planarnych przetworników. Dlatego muszą większą powierzchnią nadgonić moc wytwarzanego dźwięku. Stąd ich wielkość zwykle przekracza 100mm, np.: Monolith M1070 używa membrany 106mm.
W tym kontekście Thror ma bardzo małe membrany, co ma swoje konsekwencje dla produkowanego dźwięku ale o tym w kolejnym rozdziale.
Korpusy słuchawek są monolitem wyfrezowanym automatem CNC z jednego kawałka drewna.

kennerton thror gniazdo podlaczeniowe
Jest kilka gatunków drzew do wyboru, których drewno różni się kolorem, fakturą słoi i rodzajem wykończenia powierzchni. Wszystkie są niepowtarzalne. Ja wybrałem wersję z drewna palisandru, która jest wypolerowana i pokryta lakierem bezbarwnym.
Kable zasilają każdą słuchawkę niezależnie poprzez wtyk mini XLR.
        kennerton thror gniazda przesuniete do przodu

Gniazda są przesunięte na obwodzie do przodu o taki kąt, który wystarcza aby kabel się nie załamywał przy skrętach głowy, a jednocześnie nie był podniesiony do góry ponad pierś słuchacza, jak ma to miejsce w Monolith M1070 i M1570.

kennerton thror na manekinie z boku
W komplecie kabel jest jeden o długości 2m, zakończony dużym Jackiem. Wtyki pasują do słuchawek Audeze.
           kennerton thror kabel
Wykonany jest z miedzi i osłonięty czarną tkaniną. Jest dość gruby i sztywny. Oferuje przeciętną jakość dźwięku, typową dla kabli miedzianych.

kennerton thror wtyk mini xlr
Ja używałem, zrobiony na zamówienie, kabel ze srebra czystości 6N, w postaci czterech, grubych skrętek.
Skoro opisuję muszle, to dopiszę informacje o poduszkach wokół usznych. Obszyte są naturalną skórą w kolorze ciemnego brązu, z otworkami wentylacyjnymi na obwodzie.
            kennerton thror poduszki wokol uszne
Wewnętrzny otwór jest okrągły i mały – 60mm więc moje średniej wielkości uszy wchodzą na wcisk i nie mam pełnego komfortu.

kennerton thror poduszka od wewnatrz
Sztywność gąbki jest dość duża, aczkolwiek mniejsza niż w poduszkach KLIPSCH HP-3.
Zakładane są na wargę, co jest kiepskim rozwiązaniem i nie powinno mieć miejsca w tak drogich słuchawkach. W HP-3 trzymają się na magnesy.

kennerton thror material przyklejony do przetwornika
Po zdjęciu poduszki okazało się, że ochraniająca przetwornik tkanina nie jest zamocowana do poduszki, jak zwykle bywa, a jest przyklejona do przetwornika po jego przykręceniu wkrętami do drewnianego korpusu, tak więc nie mogę go pokazać.
      kennerton thror drewniany korpus muszli
Jeśli Cię interesuje to możesz go zobaczyć na stronie producenta. Membrana zrobiona jest z wielu warstw folii poliamidowej o łącznej grubości 10 mikronów. To bardzo mało ale znacznie więcej od grubości jaką ma membrana HIFIMAN Susvara.
Korpus przetwornika jest z włókna węglowego.
Pałąk zastosowany w Thror jest nietypowy. Główna część konstrukcji jest stalową, szeroką blachą, obszytą skórą, oczywiście prawdziwą, w kolorze brąz jak poduszki, z odciśniętym logo producenta.

kennerton thror opaska naglowna z logo
Pod nim jest zamontowana, z przerwą umożliwiającą zmianę kształtu, szeroka opaska z grubej, miękkiej skóry w kolorze także brązowym, która opiera się na głowie.
         kennerton thror palak
Połączona jest z pałąkiem poprzez wkręt więc można ją wymienić. Metalowy element na końcu pałąka także jest zamocowany na wkręty.

kennerton thror przykrecona opaska z grubej skory
Pałąk jest mocno wygięty tak, że opiera się na sporej części głowy między uszami, nie tylko na czubku jak wypłaszczony pałąk w Monolith M1070.

kennerton thror na manekinie z przodu
Skutkuje to dużym komfortem dla głowy, a jestem pod tym kątem wrażliwy. Muszle obejmowane są przez jarzma, wytłoczone z grubej blachy stalowej, w której wybity jest napis KENNERTON AUDIO EQUIPMENT.

kennerton thror plaskie jarzmo z wybitym napisem
Blacha jest dość szeroka i płaską częścią ustawiona zgodnie z płaszczyzną muszli. Takie rozwiązanie stosuje Beyerdynamic, np.: w modelu T1.2. Dla mnie jest to bardzo toporne pod kątem estetycznym.
Punkt połączenia jarzma z muszlą umożliwia jej ruch w osi poziomej i nie jest on ograniczony więc muszla może obracać się +/- 180 stopni.

kennerton thror zakres obrotu muszli
Nie jest to wygodne i bezpieczne dla zapiętych kabli jak i dla drewnianych korpusów. Jarzma w górnej części, gdzie łączą się z głównym pałąkiem, mają podłużną szczelinę o długości kilku centymetrów, która umożliwia ustawienie wielkości pałąka.
           kennerton thror zakres zmiany wielkosci palaka
Wymaga to odkręcenia palcami dużej moletowanej nakrętki z metalu, a po regulacji dokręcenia jej.

kennerton thror nakretka blokujaca wielkosc palaka
Jest to bardzo skuteczny sposób blokowania ustalonej wielkości pałąka i dla mnie dobry ale jeśli używa słuchawek nie tylko jedna osoba, to sposób regulacji jest bardzo niewygodny i będzie irytował.
Nie ma regulacji położenia muszli w osi pionowej, a pałąk jest bardzo mocny i sztywny, co uniemożliwia dopasowanie się muszli do głowy.
Fabrycznie muszle były ustawione poduszkami równolegle do siebie, co skutkowało tym, że opierały się na mojej głowie tylko w przedniej części przed uszami. Cała siła ścisku mocnego pałąka działała na zawias mojej żuchwy i ból pojawiał się po 20-30min. Bardzo mnie to męczyło i martwiło. 
Rozkręciłem śruby do regulacji wielkości pałąka i okazało się, że część jarzma ze szczeliną ma kształt półokrągły podobnie jak metalowy element który ją dociska poprzez śrubę z dużą nakrętką.
     kennerton thror z odkrecona sluchawka
 To umożliwia ustawienie muszli pod różnym kątem względem siebie.

kennerton thror czesc blokujaca polozenie jarzma w palaku
Po kilku próbach, przymiarkach i poprawkach ustawiłem wielkość pałąka i kąt położenia muszli idealnie dopasowany do mojej głowy więc poduszki opierają się teraz całym swoim obwodem.
          kennerton thror muszla z gory na manekinie
Siła ich docisku jest zbyt duża nawet dla słuchawek zamkniętych, a tym bardziej dla otwartych. Po założeniu Thror czuje się jakbym włożył głowę w imadło, fatalne uczucie. O dziwo po 15min przestaję na to zwracać uwagę i mogę słuchać w nich muzyki nawet dwie godziny.
Podsumowując ergonomia jest bardzo kiepska, a komfort używania najgorszy ze wszystkich słuchawek do tej pory opisanych. Produkt za kilkanaście tysięcy złotych musi być dopracowany także pod tym kątem.
Styl budowy, bardzo mocny i toporny, może się spodobać fanom i użytkownikom motocykli Harley, oczywiście tych klasycznych, gdzie trwałe i mocne rozwiązania  górują ponad komfortem.

3. KENNERTON Thror – dźwięk

Thror reprezentuje szkołę dźwięku planarów izodynamicznych, którą lubię.
Słuchawki planarne mają znacznie cieńszą i dużo lżejszą membranę od słuchawek dynamicznych. Mogą i powinny to wykorzystać do bardzo szybkiego i rozdzielczego grania lub silić się na masywne granie z dużym basem.
Jeśli producent wybierze tę drugą opcję, np.: AUDEZE, to potężny bas nie ma kopa i szybkości, a do tego całe brzmienie jest mało przejrzyste, ciemne i ociężałe. Wiem, że są fani takiego właśnie grania stąd sukces firmy AUDEZE.
KENNERTON w tym przypadku, wybrał wersję pierwszą strojenia. Z takiego wyboru wynika albo z takim wyborem współgra także wielkość membrany przetwornika – 80mm.
Skutkuje to bardzo szybkim i rozdzielczym brzmieniem, które zdecydowanie przekracza możliwości najlepszych pod tym względem modeli dynamicznych, np.: Pioneer MASTER 1 i SONY MDR-Z1R.
Warto odnotować, że owa szybkość dotyczy powstawania dźwięków i jest zupełnie naturalna, nie wprowadza nerwowości ani sztucznego przyspieszenia tempa muzyki. Natomiast przekłada się na bardzo ekspresyjne i żywe brzmienie instrumentów akustycznych i ludzi, takie jakie słyszę na koncertach.
Barwy są bardzo prawdziwie pokazywane, a to znaczy że mają pełną paletę odcieni, zarówno pastelowych, jak i jaskrawych. Dynamika rodzenia się dźwięków jest wybitna. Brzmienie trąbki jest dzięki temu bardzo dobitne i świetliste, saksofonu chropawe i mocne, dzwonków i talerzy perkusji bardzo perliste i długo wybrzmiewa.
Akustyka sal, w których nagrano płyty jest bardzo dobrze pokazana. Raz ma długie wybrzmienie, czasem z echem, a innym razem jest głucha.
Wiem, że na swoich dynamicznych i nawet tanich słuchawkach też to słyszysz ale…nie tak dobrze i nie do końca.
Dla zobrazowania, tanim rowerem z marketu pojedziesz i też zajedziesz do celu ale inaczej niż szosowym z włókna węglowego, który waży 7kg.
To porównanie dla odmiany, żeby nie było zawsze o samochodach, bo rowerami też jeżdżę.
Nawet jak masz kolarzówkę za 4kzł, to dopóki się nie przejedziesz taką za 25kzł, nie zdasz sobie sprawy z różnic w sposobie jazdy. Jeśli próbowałeś to wiesz, że takie są, a jeśli nie, to mi nie wierzysz.
Podobnie jest z różnicami w sposobie grania między KENNERTON Thror, a innymi nawet równie drogimi słuchawkami.
Zawsze jedne możliwości są kosztem innych.
Tutaj rozdzielczość, wniknięcie i przekazanie faktury dźwięków, dobitne pokazanie ich dynamicznej dramaturgii rodzenia się, rozchodzenia w pomieszczeniu i zanikania na ścianach, jest okupione mniejszą masą instrumentów, w stosunku do tej, którą pokazują SONY MDR-Z1R i Dharma D1000.
Ważne jest to, że choć w pierwszych chwilach po zmianie słuchawek w obie strony, różnica w stylu gry jest zdumiewająca, to po kilkunastu minutach aparat auto-kalibracji mojego słuchu, pozwala odbierać jeden i drugi styl grania jako całkiem naturalny i dla większości materiału muzycznego kompletny.
Przekaz Thror nie daje pełnej satysfakcji, choć da się słuchać, w muzyce rock’n’roll i elektronicznej. Tam nie ma dużej ilości harmonicznych do pokazania, a moje zmysły domagają się więcej basu, jak na koncercie.
KENNERTON Thror pokazuje mnóstwo szczegółów, o których wcześniej nie wiedziałem ale muzyka brzmi zbyt analitycznie i lekko, a gdy sybilanty są na płycie zepsute, to przykro kłują w uszy i szybko zatrzymuję płytę.
Wersja brzmienia serwowana przez Dharma D1000 jest zdecydowanie lepsza, a KLIPSCH HP-3 z chudo i szorstko nagranych płyt robi muzykę, że aż zdziwienie mnie ogarnia.
Jasno z tego wynika, że Thror nie jest uniwersalny pod kątem typu muzyki i jakości jej nagrania. Zatem głównie słuchałem wokalnej, klasyki, jazzu i ogólnie akustycznej, np. koncerty rockowych zespołów nagrane bez prądu dla MTV.
Wtedy opisywane słuchawki grają fenomenalnie i są klasą same dla siebie w zakresie realizmu oddania żywej muzyki akustycznej.
W tytule dałem im dopisek – najlepsze do wokali i podtrzymuję tę tezę z dopiskiem, niezależenie od ceny.
Myślę, że zgodzisz się ze mną pod warunkiem, że chodzisz na koncerty i lubisz takie brzmienie jakie słyszysz z odległości kilku metrów od sceny.
Jeśli słuchasz muzyki nie od wczoraj, to wiesz, że głos ludzki jest „instrumentem” o największym zakresie częstotliwości / ilości obejmowanych oktaw, zakresie dynamiki i mocy, oczywiście nie każdy tylko te wybitne.
Jeśli używasz drogich zabawek audio nie od tygodnia, to wiesz, że jeśli jakieś urządzenie wybitnie dobrze odtwarza głosy ludzi, to znaczy, że równie wybitnie większość instrumentów. Tak właśnie czyni KENNERTON Thror.
Wiadomo, że potężne 7cm membrany SONY Z7m2 i Z1R reprodukują bas znacznie niżej schodzący i o większej mocy ale to nic nie znaczy gdy słucham fortepianu koncertowego z Thror, a tym bardziej kontrabasu. Wtedy perfekcyjne pokazanie techniki gry artysty, artykulacji poszczególnych dźwięków, złożoności ich faktury i oddanie pełnego spektrum harmonicznych bez pogrubiania i łagodzenia oraz akustyki pomieszczenia gdzie rozchodzą się dźwięki, jest ważniejsze od niższego zejścia i większej mocy basu.
Wierz mi, że wcale tego nie brakuje, ba! Nawet przez głowę nie przejdzie mi taka myśl. Jeśli słuchasz muzyki na żywo, to Tobie też nie przejdzie. 
Inaczej opisując te różnice w stylu grania podam taki przykład, choć nie idealnie obrazujący ale dający wyobrażenie.
Muzyka z Z1R brzmi jak dźwięk instrumentów akustycznych grających w dużej sali z udziałem mikrofonów, wzmacniaczy i dużych głośników estradowych. Słyszysz dźwięk prawdziwych instrumentów w czasie rzeczywistym ale wzmocniony, co zawsze ma wpływ na jego barwę i dynamikę.
Muzyka z Thror to brzmienie instrumentów akustycznych w małej sali, takiej na 100-500 osób, gdzie grają bez głośników. Jeśli siedzisz 2-5m od sceny, to słyszysz całą prawdę i tylko prawdę, bez dodatków.
Poruszające doświadczenie. Jeśli wiesz o czym ja piszę to polubisz prezentację KENNERTON Thror.
Nie myśl, że bas jest z nich słaby, o nie!
Popisy na elektrycznej gitarze basowej lub kontrabasie wypadają wybornie, także pod kątem rozciągnięcia basu i jego dynamiki, tzw. wykop.
Większość słuchawek, poza wspomnianymi wcześniej SONY Z1R i Pioneer MASTER1 pogrubia i spowalnia bas, co w muzyce elektronicznej zbytnio nie przeszkadza ale w akustycznej zaburza rytm i odbiera energię i precyzję szarpnięć strun i uderzeń w bębny. Pod kątem precyzji basu Thror to także najwyższy znany mi poziom.
W klasyce symfonicznej radzi sobie równie dobrze pokazując potęgę niskich pasaży sekcji kontrabasów i wiolonczeli na trzecim planie oraz rozwibrowaną propagację potężnych i niskich dźwięków kotłów w głębi orkiestry.

No dobrze, wiesz już jak gra Thror w porównaniu z wybitnie dobrymi dynamicznymi modelami, które są tańsze ale jak jego dźwięk ma się do droższych słuchawek tego samego typu?
Najdroższe obecnie z izodynamicznych to Susvara, kosztująca 30kzł.
Nowym dystrybutorem marki HIFIMAN została firma MIP i dobrze się sprawiła, bo nie tylko można je od nich kupić ale także posłuchać przed podjęciem decyzji o zakupie, ponieważ mają egzemplarz demonstracyjny.
Dzięki życzliwości i zaufaniu Marcina z wrocławskiego sklepu MP3Store, wypożyczyłem Susvara.

susvara kennerton thror
Podłączyłem je kablem Top Hi-End zbudowanym z 16 skrętek typu Litz, ze srebra 6N. Po kilkunastu przegranych płytach wspięły się na szczyt swojej formy i zacząłem porównywać ich dźwięk z Thror.
Zacznę od różnicy użytkowej.
Susvara jest bardzo wygodna w stosunku do słuchawek KENNERTON i w ogóle jedna z najbardziej komfortowych słuchawek podczas długiego słuchania.
Jej skuteczność wynosi tylko 83dB więc potrzebuje bardzo dużo prądu. W związku z tym użyłem kilku wzmacniaczy wysokiej klasy, o następującej mocy ciągłej: 100mW, 300mW, 12W, 20W i 50W, w odniesieniu do 32 Ohm.
Wraz ze wzrostem mocy wzmacniacza wzrastała skala dźwięku, swoboda dynamiczna i potęga basu generowana przez słuchawki ale ogólny charakter pozostał bez zmian.
Na jednym z moich wzmacniaczy głośność ustawiana jest elektronicznie i pokazywana na wyświetlaczu w zakresie 0-100dB - maksymalny poziom.
Nastawy dla tej samej głośności, ustawianej na słuch, wynosiły: SONY Z1R: 40dB, KENNERTON Thror: 50dB, HIFIMAN Susvara: 63dB. Każde 3dB to dwa razy większa moc oddawana do słuchawek, zatem widać, że różnice są duże ale dziwić może fakt, że Z1R i Thror mają taką samą skuteczność 100dB, a różne zapotrzebowanie na moc.
Prawdopodobnie sprawność Thror jest podana w odniesieniu do napięcia, a SONY podaje zgodnie z normą, w odniesieniu do mocy 1mW.
Zatem jak się ma jakość dźwięku Thror do Susvara?
Ogólnie traktując, to ten sam poziom, poziom Top Hi-End.
Gdy włączam Susvara, to od razu słyszę, że ich membrany mają znacznie większą powierzchnię i dużo cieńszą grubość od zastosowanych w Thror. Słyszę to dlatego, bo ich dźwięk jest bardziej rozłożysty i gładki.
Scena jest znacznie szersza ale nie głębsza niż z Thror. Pomyślałem, że może jest równie głęboka ale przez większą szerokość tak mi się wydaje. Przesłuchałem pod tym kątem kilka utworów i na pewno Thror buduje głębszą scenę. To nie jest duża różnica ale wyraźna.
Thror gra z większym impetem i dzięki temu jego dźwięk bardziej wbija się w głąb sceny i także same instrumenty jawią się jako bardziej trójwymiarowe.
Brzmienie Susvara jest bardziej obszerne, stąd szersza scena i instrumenty o większych gabarytach ale mniej wybudowane w głąb. Mają podobny charakter przestrzenny jak te z Pioneer MASTER 1, bardzo precyzyjnie zdefiniowane i osadzone w przestrzeni, duże ale płaskie w stosunku do Thror.
Oba flagowce HIFIMAN i KENNERTON prezentują instrumenty znacznie lżejsze od tych, które reprodukuje Dharma D1000 i SONY Z1R. Tam brutalna siła i masa, tutaj lżej ale też różnie.
Susvara prezentuje muzyków i ich instrumenty jak hologramy, myślę że to dość dobre określenie abyś sobie wyobraził jej styl. Są duże i wyraźne ale nie mają realnie oddanej masy.
Kolejna zasadnicza różnica jest taka, że Thror prezentuje muzykę bardziej chropawą, a Susvara bardziej gładką.
Thror pokazuje fakturę dźwięków i ich wewnętrzne pulsowanie.
Susvara natomiast większy nacisk kładzie na plankton dźwiękowy między instrumentami na scenie, a także na widowni. Jej styl jest bardziej delikatny i romantyczny, co służy relaksowi w trakcie słuchania.
Thror to styl brutalny, naturalnie agresywny, bez łagodzenia krawędzi i wygładzania powierzchni dźwięków dlatego brzmi najbardziej realistycznie, to znaczy tak jak instrumenty na koncercie, gdy siedzę blisko sceny.
Realistyczne brzmienie, to zdecydowanie bardziej akcentowany, wręcz drapieżny atak dynamicznego rodzenia się dźwięków. Ten element najbardziej tworzy niepowtarzalny styl Thror.
Napisałem w recenzji SONY Z1R, że grają bardzo dynamicznie i realistycznie przedstawiają mikro-dynamikę rodzenia się dźwięków. To prawda ale Thror podnosi ten aspekt brzmienia o poziom wyżej, którego nie osiąga nawet Susvara ponieważ ma inne priorytety brzmieniowe. Oczywiście to słychać tylko przy porównaniach. Jeśli będziesz słuchał Susvara, nawet do głowy Ci nie przyjdzie, że mikro-dynamika może być na jeszcze wyższym poziomie. Będziesz się pławił w ogromie przestrzeni na scenie i relaksował gładkim, czystym brzmieniem instrumentów i głosów.
Najłatwiej opisane różnice można usłyszeć w obrębie basu.
Gitara basowa, a tym bardziej kontrabas w prezentacji Susvara ma dużą objętość, schodzi nisko i jest fantastycznie czytelny.
Pytania o dudnienie czy brak kontroli są nie na miejscu.
Kontrabas z tej samej płyty, w odtworzeniu przez KENNERTON Thror jest bardziej kopiący. Niejako ta sama energia zawarta w nagraniu jest zamieniana przez Susvara w większą objętość dźwięków, a przez Thror w mocniejsze szarpnięcie strun lub uderzenie w bęben i głębszą penetrację dźwięku.
Realizm grania Thror skutkuje tym, że źle nagrane wokale są przykre w odbiorze. Susvara zawsze wygładza więc w żadnym wypadku zepsute sybilanty nie ranią uszu.
Jeszcze jedna różnica w brzmieniu jest taka, że Susvara delikatnie rozjaśnia średnicę. W jej interpretacji trąbki są bardziej piskliwe, skrzypce bardziej kruche, głosy kobiece mają podkreślane zgłoski syczące ale mimo to zawsze brzmią bardzo gładko.
Thror pokazuje dźwięk instrumentów bardziej pełny, mocny, głębszy. Wokale przedstawia z naciskiem na chrypkę, zamiast na sybilanty. Saksofon tenorowy w wersji Susvara ma więcej informacji o przepływie powietrza w ustniku, a Thror pokazuje mocniejszy wygar na wylocie.
To są subtelne różnice ale dużych na tym poziomie perfekcji odtworzenia muzyki nie może być.
Myślę, że 8 osób z 10 wybierze styl grania oferowany przez Susvara, bo jest łatwiejszy w odbiorze i robi większe wrażenie wielkością sceny.
Styl oferowany przez Thror jest ekstremalnie realistyczny i mnie fascynuje ale nie nadaje się do każdego typu muzyki.
Thror to mogą być jedne z 2-3 posiadanych słuchawek, nie jedyne jeśli słuchasz wszystkich gatunków muzycznych.
HIFIMAN Susvara też nie jest w pełni uniwersalna względem repertuaru ale mogę w nich przesłuchać większość płyt, nawet stare nagrania THE ROLLING STONES.
Dla zobrazowania stylów grania obu flagowych słuchawek izodynamicznych, porównanie do głośników. W tym przypadku mogę porównać dźwięk tylko do elektrostatycznych, pełno-pasmowych.
Brzmienie Susvara przypomina mi styl Martin Logan CLS II, a Thror brzmi podobnie do FINAL 1000i, które mam i używam jako wzorca. Thror nie osiąga jeszcze ich poziomu dobitności dźwięku, mikrodynamiki i realizmu barwy ale jest najbliżej ze wszystkich słuchawek jakie poznałem.

4. KENNERTON Thror – podsumowanie

Thror to kolejne bardzo ciekawe słuchawki, które przez ponad rok bardzo dobrze poznałem i teraz opisałem. Powtarza się znana prawda, że im słuchawki i nie tylko one, są droższe, tym bardziej wyrafinowany jest ich styl grania i jednocześnie bardziej indywidualny, a nie upodobniony do innych.
Thror fascynuje mnie niezwykłym realizmem odtworzenia instrumentów akustycznych, a zwłaszcza głosu ludzkiego.
Jeśli słuchasz arii operowych, fado, gospel, piosenki aktorskiej, wokalistyki jazzowej, to będziesz zachwycony odwzorowaniem ich piękna przez Thror.
Uwaga! Mam na myśli piękno bez upiększeń.
Oppo PM-1 prezentuje muzykę wokalną bardzo dobrze i też pięknie ale mniej realistycznie. Głosy też są bardzo rozwibrowane i nasycone harmonicznymi ale mają złagodzoną dynamikę i przez to są lekko zmiękczone w stosunku do wersji Thror. PM-1 znacznie lepiej sprawdza się z niższej jakości elektroniką i wzmacniaczem o mniejszej mocy, nawet DAP-em.
Thror gra znacznie bardziej dobitnie, lepiej pokazuje artykulację, propagację dźwięku i pogłos ale żeby to było zachwycające elektronika musi oferować sygnał muzyczny naprawdę wysokiej klasy.
Do pokazania pełnej dynamiki i nasycenia dźwięku szczegółami i harmonicznymi potrzebuje wzmacniacza, który potrafi dostarczyć szybkich i dużych dawek prądu. Ze słabym wzmacniaczem gra płaskim i chudym dźwiękiem.
KENNERTON Thror to słuchawki wybitne w zakresie pokazania dynamiki i barwy: głosów ludzi, gitar, trąbek, puzonów, skrzypiec, akordeonów, wiolonczel, dzwonków, fortepianów……brawo!


Polecam zwłaszcza fanom wokalistyki
Józek Bywalec


KENNERTON Thror - dyskusja


KENNERTON Thror - drewniana skrzyneczka
KENNERTON Thror - drewniana skrzyneczka
KENNERTON Thror
KENNERTON Thror
KENNERTON Thror - 2
KENNERTON Thror - 2
KENNERTON Thror - kabel
KENNERTON Thror - kabel
KENNERTON Thror - wtyk mini-XLR
KENNERTON Thror - wtyk mini-XLR
KENNERTON Thror - gniazda przesunięte do przodu
KENNERTON Thror - gniazda przesunięte do przodu
KENNERTON Thror - gniazdo podłączeniowe
KENNERTON Thror - gniazdo podłączeniowe
KENNERTON Thror - pałąk
KENNERTON Thror - pałąk
KENNERTON Thror - przykręcona opaska z grubej skóry
KENNERTON Thror - przykręcona opaska z grubej skóry
KENNERTON Thror - nakrętka blokująca wielkość pałąka
KENNERTON Thror - nakrętka blokująca wielkość pałąka
KENNERTON Thror - poduszki wokół-uszne
KENNERTON Thror - poduszki wokół-uszne
KENNERTON Thror - poduszka od wewnątrz
KENNERTON Thror - poduszka od wewnątrz
KENNERTON Thror - zakres obrotu muszli
KENNERTON Thror - zakres obrotu muszli
KENNERTON Thror - jarzmo z plaskiej blachy
KENNERTON Thror - jarzmo z plaskiej blachy
KENNERTON Thror - płaskie jarzmo z wybitym napisem
KENNERTON Thror - płaskie jarzmo z wybitym napisem
KENNERTON Thror - zakres zmiany wielkości pałąka
KENNERTON Thror - zakres zmiany wielkości pałąka
KENNERTON Thror - z odkręconą słuchawką
KENNERTON Thror - z odkręconą słuchawką
KENNERTON Thror - część blokująca położenie jarzma w pałąku
KENNERTON Thror - część blokująca położenie jarzma w pałąku
KENNERTON Thror - jarzmo i muszla
KENNERTON Thror - jarzmo i muszla
KENNERTON Thror - w częściach
KENNERTON Thror - w częściach
KENNERTON Thror - drewniany korpus muszli
KENNERTON Thror - drewniany korpus muszli
KENNERTON Thror - materiał przyklejony do przetwornika
KENNERTON Thror - materiał przyklejony do przetwornika
KENNERTON Thror - osłona przetwornika z kształcie T
KENNERTON Thror - osłona przetwornika z kształcie T
KENNERTON Thror - na manekinie z przodu
KENNERTON Thror - na manekinie z przodu
KENNERTON Thror - na manekinie po skosie z przodu
KENNERTON Thror - na manekinie po skosie z przodu
KENNERTON Thror - na manekinie z boku
KENNERTON Thror - na manekinie z boku
KENNERTON Thror - na manekinie po skosie z tyłu
KENNERTON Thror - na manekinie po skosie z tyłu
KENNERTON Thror - na manekinie z tyłu
KENNERTON Thror - na manekinie z tyłu
KENNERTON Thror - na manekinie po skosie z góry
KENNERTON Thror - na manekinie po skosie z góry
KENNERTON Thror - na manekinie z góry
KENNERTON Thror - na manekinie z góry
KENNERTON Thror - opaska nagłowna z logo
KENNERTON Thror - opaska nagłowna z logo
KENNERTON Thror - regulacja pałąka
KENNERTON Thror - regulacja pałąka
KENNERTON Thror - muszla z góry na manekinie
KENNERTON Thror - muszla z góry na manekinie
KENNEERTON Thror + HIFIMAN Susvara
KENNEERTON Thror + HIFIMAN Susvara
HIFIMAN Susvara + KENNERTON Thror
HIFIMAN Susvara + KENNERTON Thror
Previous Next Play Pause