MUSIC MASTER EAH-X1 - przestrzeń w pastelach

MUSIC MASTER EAH-X1 - przestrzeń w pastelach

1. MUSIC MASTER EAH-X1 – wstęp

Opowieść zacznę od historii sprzed 30 lat. Firma SONY w 1988r wypuściła na rynek flagowe słuchawki MDR-R10. W głębokich drewnianych muszlach, o specyficznym kształcie, pracowały przetworniki dynamiczne z membranami z biocelulozy. Kosztowały astronomiczną kwotę. Minęło 30 lat i prawa patentowe minęły. Technika projektowania 3D stała się powszechna i technologia produkcji przy pomocy obrabiarek CNC, sterowanych komputerowo jest szeroko stosowana. Chińskie fabryki zaczęły produkować muszle z drewna, o tym samym specyficznym kształcie, zwanym R10. Oferują same muszle, muszle z pałąkiem oraz gotowe słuchawki czyli z przetwornikami dynamicznymi o średnicy 50mm. Firma HIFIMAN też je kupuje i oferuje w dwóch wersjach HE-R10D – z przetwornikiem dynamicznym, w cenie 6400zł oraz wersję HE-R10P – z flagowym przetwornikiem planarnym, takim jak ma Susvara ale mniejszym, w cenie 26kzł. Słuchawki SONY R10 obrosły mitem i tak działa na wyobraźnię kształt ich muszli, że HIFIMAN oferuje nawet wersję z plastikowymi muszlami, o symbolu HE-R9, która kosztuje 3,5kzł.
Ja kupiłem kompletne słuchawki, z drewnianymi muszlami firmy MUSIC MASTER. To chiński producent słuchawek, głównie planarnych, z ponad 10 letnim stażem. Wybrałem ich propozycję ponieważ firma nie poszła na łatwiznę jak inni, a zaprojektowała do specyficznym muszli od R10, specjalne membrany i całość ma symbol EAH-X1 więc nie posiłkuje się symbolem R10, który należał do słuchawek SONY. Cena katalogowa EAH-X1 to 6,4kzł, a promocyjna 4,4kzł
Na temat budowy tytułowych słuchawek w kolejnym punkcie, a tutaj jeszcze o SONY i przekorze użytkowników i recenzentów. Technika projektowania muszli przy pomocy zaawansowanych symulacji akustycznych brzmienia poszła bardzo do przodu. Technologia produkcji i materiały także się rozwinęły. W związku z tym inżynierowie SONY stworzyli nowe, flagowe słuchawki MDR-Z1R. Słuchawki te są wzorcem w każdym aspekcie: budowy, komfortu i dźwięku. Niestety nie zostały docenione przez zawodowych recenzentów/krytyków i nie stały się popularne wśród użytkowników słuchawek klasy Top Hi-End, a kosztują 11kzł. Wielu wciąż wzdycha za starymi R10, a nie potrafią docenić obecnych Z1R. Myślę, że dopiero za 20-30 lat staną się obiektem pożądania i być może nawet kultu audiofili.

2. MUSIC MASTER EAH-X1 – budowa

Obecny wzorzec słuchawek od SONY czyli MDR-Z1R ma głębokie muszle, o nieregularnym kształcie ale za kontrolę akustyki odpowiada także skomplikowana, wielowarstwowa budowa wewnętrzna oraz otwory stratne, które rozprężają ciśnienie wewnątrz muszli, od strony ucha.
Muszle drewniane w EAH-X1 są całkowicie zamknięte, a w środku nie ma elementów tłumiących i rozpraszających. W związku z tym inżynierowie firmy MUSIC MASTER zaprojektowali specjalny przetwornik dynamiczny.

music master x1 przetwornik
Ma on płaską membraną przystosowaną do pracy z małymi wychyleniami aby nie tworzyła się kompresja fal akustycznych wewnątrz muszli. Przy małych wychyleniach membrany aby uzyskać odpowiednią moc dźwięku i rozciągnięcie basu, potrzebna jest większa powierzchnia membrany. Zastosowany przetwornik ma średnicę aż 66mm, co daje mu drugie miejsce, po 70mm membranach zastosowanych w SONY Z7 i Z1R. Jego membrana zrobiona jest z bio celulozy o nano włóknach, co przekłada się na bardzo dużą jej wytrzymałość, przy minimalnej masie. Impedancja cewki wynosi 32Ohm, skuteczność 96dB/mW.
Muszle wykonane są z drewna wiśniowego więc mają ładny kolor w odcieniu pomarańczowym i widoczne słoje.

music master piekno drewnianych muszli
Gdy pierwszy raz wziąłem EAH-X1 w dłonie, zaskoczyła mnie ich lekkość. Widząc duże drewniane muszle, podświadomie oczekiwałem dużego ciężaru, a tym czasem wynosi tylko 380g. Wynika z tego, że ścianki głębokich kubków, o nieregularnym kształcie są cienkie czyli wysoka jakość drewna i obróbki. Niska waga całości bierze się także z zastosowania specyficznego pałąka.
Ma on postać cienkiej, stalowej taśmy osłoniętej szerokim paskiem skóry, zeszytej białą nicią.

music master opaska naglowna z nazwa firmy
Z góry wytłoczona jest nazwa i symbol słuchawek, a od spodu przyklejona jest nietypowa poduszka. Składa się z kilku kawałków gąbki obszytej cieniutkim, gładkim materiałem tekstylnym.

music master poduszka naglowna
Patrząc wzdłuż te  pojedyncze poduszeczki są bardzo wąskie. W czasie kontaktu z głową rozpłaszczają się i zapewniają całkowity komfort dla głowy. Cechą uboczną tego rozwiązania jest bardzo małe ugniatanie włosów na głowie. Końce pałąka są zagięte i połączone z okrągłymi elementami z stalowej blachy.

music master skora zeszyta biala nicia
W nich przesuwają się bez zapadek i skali, stalowe elementy, służące do zmiany wielkości pałąka. Łączą się one z jarzmem za pomocą śrub ale mają możliwość obrotu w osi pionowej o +/- 25 stopni. Jarzma zrobione są także z wąskiej blachy stalowej i obejmują muszle do połowy gdzie przykręcone są śrubkami, które zapewniają obrót w osi poziomej.

music master obrot muszli w osi poziomej
Cała konstrukcja pałąka jest prosta, wręcz prymitywna ale skutkiem tego jest bardzo mała waga i odpowiednia wytrzymałość. Na podkreślenie zasługuje to, że wszystkie elementy zrobione z blachy są idealnie obrobione i nie mają żadnych ostrości ani nawet śladów po obróbce mechanicznej. Brawo!
Słuchawki  X1 zasilane są niezależnie poprzez wtyki mini Jack.

music master poduszki o zmiennej grubosci
Gniazda są umieszczone od spodu i przesunięte na obwodzie do przodu, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia kabla przy skrętach głowy na boki.

music master na manekinie z boku
W komplecie jest jeden kabel w oplocie tekstylnym, o długości 2m, zrobiony z miedzi. Od strony podłączenia do wzmacniacza ma wtyk mini Jack i nasadkę typu duży Jack.

                 music master eah x1 kabelmusic master eah x1 wtyki kabla

W zestawie jest jedna para poduszek hybrydowych czyli z zewnątrz i wewnątrz zrobionych ze skóry licowej z dziureczkami wentylacyjnymi, natomiast od strony kontaktu z twarzą z mechatego materiału typu aksamit.

music master eah x1 poduszki wokoluszne 2
Dziwi mnie to, że komora na ucho ma kształt prostokątny i wąski, a przetwornik ma membranę okrągłą i dużą.

music master eah x1 poduszki wokoluszne
Poduszki zakładane są na wargę i mają średnicę 105mm więc łatwo można je wymienić na inne wg własnych preferencji użytkowych. Słuchawki zapakowane są w twardy kuferek, zasuwany na zamek.

music master kuferek podrozny
MUSIC MASTER EAH-X1 wykonane są bardzo dobrze, zapewniają wygodę w czasie długiego słuchania oraz bardzo ładnie i unikatowo się prezentują. Cena promocyjna 4,3kzł całkowicie uzasadnia budowę i wygląd, a dźwięk? O tym w następnym rozdziale.

3. MUSIC MASTER EAH-X1 – dźwięk

Słuchawki EAH-X1 mają bardzo ciekawe i unikalne obecnie brzmienie, z charakterystycznymi cechami. Postaram się je jasno opisać, w krótki sposób. Po właściwym wygrzaniu i uformowaniu się ostatecznej postaci brzmienia i podłączeniu ich kablem Litz, ze srebra 6N do moich zestawów odsłuchowych, moją uwagę zwróciły trzy główne elementy, które tworzą spójną całość.
Pierwszy z nich to pastelowe barwy instrumentów. Inaczej pisząc, w dźwięku nie ma jaskrawych harmonicznych. Mimo to barwy nie są szare, bure i ponure, co wynika z ich urozmaicenia. Koloryt muzyki jest podobny do tego, który oferuje np.: Beyerdynamic T1.2 i ULTRASONE E11. Ja wolę brzmienie bardziej pikantne, jaskrawe takie jak oferują słuchawki: Pioneer MONITOR 5 i ONKYO A800, notabene też posiadające membrany z biocelulozy, SONY MDR-Z7m2 oraz izodynamiczne Oppo PM-2. Takie żywe, jaskrawe brzmienie słychać z odległości kilku metrów od grających instrumentów, w sali o żywej akustyce. Jednak muzyka może brzmieć w rzeczywistości koncertowej także tak, jak przedstawia ją EAH-X1. W taki sposób słychać muzykę gdy koncert odbywa się w sali z miękką akustyką czyli gdzie całe wnętrze sali nie ma gołych ścian, wszystko pokryte jest drewnem, zasłonami, fotele są grubo tapicerowane, obite aksamitem i wszystkie miejsca są zajęte. Taka akustyka jest np.: w Operze Wrocławskiej. Siedząc dalej od sceny, brzmienie orkiestry i śpiewaków odbieram w taki sposób jak z MUSIC MASTER X1.
Muzyka nagrana w studio czy w trakcie koncertu w operze, brzmi bardziej żywo i bezpośrednio dlatego, bo każdy muzyk ma ustawiony przed sobą mikrofon.
Jeśli większość słuchawek gra dla Ciebie zbyt jaskrawo i świeżo, to EAH-X1 będzie remedium. Ważne jest to, że ilość wysokich tonów jest optymalna i nie ma żadnego przycięcia charakterystyki lub osłabienia natężenia sopranów, jak ma DENON AH-D7200. Brak wspomnianej świeżości, wynika tylko z braku jaskrawych harmonicznych. Skutkuje to tym, że talerze perkusji nie sypią iskier, trąbka nie jest świetlista, skrzypce nie są świszczące, głosy kobiece mają stonowane sybilanty, w stosunku do wcześniej wspomnianych słuchawek Pioneer i SONY.
Brak jaskrawych harmonicznych prowadziłby do brzmienia zbyt ciężkiego, o zbyt dużej ilości basu dlatego jest połączony z mniejszym nasyceniem niskimi składowymi. Dzięki temu, mimo iż talerze perkusji nie sypią iskier, to nie ma efektu przesunięcia ciężaru przekazu w dolną część pasma muzycznego.
Kontrabas ma pokazane dobre rozciągnięcie tonów w dół, pełną czytelność pracy palców na strunach i piękne wybrzmienie ale jego masa i moc jest mniejsza niż z Pioneer MONITOR 5 i SONY Z7m2. Całościowo przekaz muzyki serwowanej przez MUSIC MASTER X1 jest stonowany barwowo i ilościowo to znaczy, że muzyka nie brzmi pikantnie ani masywnie. Z drugiej strony patrząc, a właściwie słuchając, żaden instrument nie jest delikatny, zbyt mały, a cała muzyka zbyt lekka, zdecydowanie nie!
Brzmienie przygotowane przez inżynierów MUSIC MASTER jest optymalnie skomponowane, w ramach swojego stylu. Na temat tego stylu oraz dlaczego jest taki, a nie inny, napiszę w dalszej części.

Drugim elementem, który się wyróżnia i tworzy specyficzny styl EAH-X1, to ekspresja brzmienia. Ta cecha sprawia, że pomimo pastelowych barw, muzyka brzmi bardzo wiarygodnie, ze względu na dobrze oddaną dynamikę i czytelność. Dynamika całej orkiestry lub zespołu jak i pojedynczych instrumentów, jest na wysokim poziomie, natomiast dynamika rodzenia się dźwięków czyli mikrodynamika jest umiarkowana ale zupełnie wystarczająca. Niejako współgra z ilością harmonicznych. Mikrodynamika na bardzo wysokim poziomie, jaką oferuje Oppo PM-2, zawsze jest połączona z dużym nasyceniem harmonicznymi, o pełnym spektrum. Nie da się tych dwóch cech dźwięku rozdzielić, a gdyby można było, to efekt były kiepski. Beyerdynamic T1.2 też ma dźwięk pastelowy ale bardziej rozdzielczy, jaśniejszy i delikatniejszy od EAH-X1, co wynika z większej ilości wysokich tonów. Instrumenty akustyczne prezentuje o mniejszych gabarytach i wadze dlatego są bardziej delikatne, mniej dobitne. Mikrodynamika jest nieco większa z T1.2 ale makrodynamika i moc dźwięku mniejsza względem X1.

Trzeci składnik wyjątkowego brzmienia słuchawek MUSIC MASTER X1 to przestrzeń. Właściwie jest to najważniejszy element, któremu podporządkowano całą resztę, w taki sposób aby komponowało się w spójną i piękną całość obrazu muzycznego. Niespotykana wcześniej w słuchawkach, przestrzenność dźwięku, była głównym celem projektantów SONY, przy opracowywaniu modelu R10. Myślę, że z tego powodu, dla uzyskania tego celu na wybitnym poziomie, muszle R10 mają taki właśnie specyficzny kształt. Jestem pewny, że projektanci MUSIC MASTER użyli muszli drewnianych, o takim samym kształcie jak R10, w tym samym celu. W celu uzyskania spektakularnej reprodukcji muzyki w aspekcie jej trzech wymiarów.

Teraz napiszę kilka zdań na temat postrzegania przestrzeni w muzyce stereo. Po pierwsze ma ona trzy aspekty: wielkość samej sceny, odległość od sceny oraz wielkość, masę i trójwymiarowość instrumentów. Więcej o tym napisałem w recenzji GoldPlanar GL2000-D. Druga kwestia dotyczy różnic w sposobie odbioru muzyki z głośników i słuchawek. Trzecia natomiast dotyczy różnic między słuchawkami o budowie zamkniętej i otwartej. Polecam przeczytać krótkie artykuły.

Wiesz już w czym rzecz więc wracam do opisu walorów brzmieniowych słuchawek MUSIC MASTER X1, w aspekcie przestrzeni.

EAH-X1 reprodukuje zjawiskową scenę muzyczną, co jest nie lada wyczynem zważywszy, że nie gra jasno.
Pojęcie jasno/ciemno w muzyce, możesz bezpośrednio przenosić ze świata wizualnego i zdjęć. Gdy scena na koncercie lub ogólnie kadr, jest mocno oświetlona, to łatwo widzisz jej wielkość i wszystkie szczegóły, które się na niej znajdują, nawet w jej głębi. Łatwo zrobisz dobre zdjęcie tanim aparatem, nawet takim w telefonie. Lecz gdy scena jest słabo oświetlona jak w klubie jazzowym, to Twoje oczy potrzebują czasu na akomodację i nie każdy zobaczy na niej wszystkie szczegóły. Zdjęcie zrobione typowym aparatem będzie kiepskiej jakości, bez szczegółów ale z widocznym szumem, natomiast zdjęcie zrobione aparatem z matrycą średniego formatu i jasnym obiektywem, bez zniekształceń pokaże wszystkie szczegóły, także w cieniach.
Taką właśnie sztukę w odtworzeniu muzyki robi MUSIC MASTER X1 pokazując scenę. Nie rozświetla jej dużą ilością wysokich częstotliwości ani nie ubarwia jaskrawymi harmonicznymi, co łatwo pokazuje akustykę.
Nie, nie chodzi po prostu o wielkość sceny ani dystans do niej. Znacznie większą scenę pokazuje GoldPlanar GL2000-D, a ponad naturalnie szeroką HIFIMAN Susvara i HEDDphone One, choć kosztem głębokości. Większą odległość do sceny pokazuje Beyerdynamic T1.2 oraz Sennheiser HD800 ale z mniejszymi instrumentami.
EAH-X1 wyróżnia się na tle innych słuchawek tym, że scenę pokazuje niesamowicie plastycznie i sugestywnie, mimo ściemnionego oświetlenia. Instrumenty nie mają tak realistycznej masy jak w wydaniu SONY Z1R ale są równie duże i perfekcyjnie rozmieszczone na scenie. Mało tego, pokazywane są jako trójwymiarowe bryły, co potrafi niewiele słuchawek. Naprawdę wysoka klasa!
X1 genialnie pokazuje kierunek i dynamikę rozchodzenia się dźwięków w przestrzeni studia, sali koncertowej.
Trudno mi opisać wybitną zdolność X1 do formowania dźwięków 3D i rysowania instrumentów akustycznych na scenie ale ta cecha mocno go wyróżnia od innych słuchawek.
Oddzielnie chcę zaakcentować, że obrazowanie przestrzenne głosów, zwłaszcza operowych jest tak sugestywne, że wprawia mnie w zdziwienie, za każdym razem gdy słucham muzyki z EAH-X1. Lepiej obrazuje przestrzeń SONY Z1R ale jest znacznie bardziej wymagający od elektroniki, kosztuje 11kzł i gra świeżo, pikantnie.
Pokazywanie ilości planów dźwiękowych przez X1 i czytelność definicji brył i lokalizacji instrumentów i głosów, także w dalszych planach, jest wyborne i rzadko spotykane w słuchawkach, niezależnie od ich ceny. Ciekawe i unikalne jest to, że scena w głębi nie zawęża się, a często wręcz przeciwnie widać/słychać, że muzycy w drugim, trzecim planie ustawieni są szerzej niż w pierwszym. Kolejny atut EAH-X1, to wspomniana wcześniej, plastyka sceny dźwiękowej.
Mam na myśli to, że opisywane słuchawki reprodukują scenę o różnych wymiarach i proporcjach, zależnie od nagrania. Na jednych płytach scena jest bardzo szeroka ale płytka. Na innych węższa ale niezwykle wbudowana w głąb. Tak właśnie powinno być, a nie zawsze tak samo. Do tego bardzo dobrze różnicują wysokość, na której instrumenty tworzą dźwięk, a więc gdy zamknę oczy widzę, że gitara jest niżej niż trąbka, a skrzypce znajdują się wyżej niż fortepian. Te naturalne relacje pionowe źródeł dźwięku na scenie, są oczywiste ale niewiele słuchawek potrafi je tak dokładnie, wręcz sugestywnie zobrazować w mojej głowie.
Kolejny atut X1 to całkowite uwolnienie muzyki od słuchawek i tym bardziej od głowy. Muzycy grają w klubie, studiu, filharmonii i ja tam jestem i słucham muzyki, którą tworzą. Różne klimaty muzyczne pokazywane są wiernie. Różnicowanie akustyki sal gdzie nagrano muzykę jest bardzo dobre.
MUSIC MASTER X1 bardzo dobrze izoluje od otoczenia więc teoretycznie można słuchać cicho ale w praktyce ma niską skuteczność i dopiero gdy głośność ma poziom live, to wychodzą z tła wszystkie dźwięki.
Słuchawki X1 nie wymagają dużo mocy, nie są krytyczne względem elektroniki ale bardzo dobrze pokazują jej jakość.
Pięknie i wciągająco grają zarówno z moimi systemami audio A, B i C oraz z WOO AUDIO WA33, który wypożyczyłem we wrocławskim sklepie MP3store.
Zatem nie wymagają bardzo drogiej elektroniki i nie ograniczają możliwości nawet tej najdroższej.
Pisząc tę recenzję, z ciekawości podłączyłem X1 bezpośrednio do mojego laptopa AUSUS ZenBook i słuchałem z YouTube koncertów: Paco De Lucia oraz Ben Webster z Oscar Peterson. Muzyka miała mniejszą moc i nasycenie niż z mojego systemu C ale przestrzeń pokazana była równie zjawiskowo.
Na koniec powrócę do ogólnego stylu grania MUSIC MASTER EAH-X1.
Następca SONY MDR-R10 to MDR-Z1R. Dzięki zastosowaniu dużych muszli z wielostopniowym rozpraszaniem i tłumieniem ich wnętrza oraz otworom stratnym, projektanci mogli zastosować membrany o średnicy aż 70mm, które wytwarzają dźwięk o wielkiej skali dynamiki, nasyceniu harmonicznymi, rozdzielczości i potężnym basie.
Drewniane muszle R10 i EAH-X1 są całkowicie zamknięte i nie mają żadnego tłumienia wewnątrz dlatego membrany zastosowanych przetworników nie mogą wytwarzać dużego ciśnienia akustycznego, bo dźwięk poddawany byłby kompresji, a to skutkowałoby utratą czytelności muzyki i dudnieniem basu. Nie słuchałem SONY R10 ale wiem, że 30 lat temu były inne trendy w reprodukcji muzyki niż obecnie i domyślam się, że sposobem na uniknięcie opisanych wyżej problemów był lekki i delikatny dźwięk, o dużej rozdzielczości, mikrodynamice i bardzo przestrzenny, co robiło niesamowite wrażenie.
Zmieniły się gusta użytkowników słuchawek i wzmacniacze słuchawkowe mają znacznie większą moc niż w czasie premiery SONY R10 dlatego ich brzmienie dzisiaj nie byłoby uniwersalne i dobre dla większości użytkowników słuchawek najwyższej klasy.
Wpasowując się w obecne możliwości techniczne wzmacniaczy i oczekiwania użytkowników słuchawek, inżynierowie MUSIC MASTER, mając te same ograniczenia akustyczne wykorzystanych muszli, z kultowego modelu SONY R10, przygotowali inne brzmienie, które pozwoliło wykorzystać największy atut czyli przestrzenność muzyki i ominąć problemy z akustyką.
To brzmienie ma ograniczoną mikrodynamikę, rozdzielczość i nasycenie harmonicznymi oraz moc i potęgę basu, względem najlepszych obecnych słuchawek zamkniętych: SONY Z7m2, Z1R i Pioneer MONITOR 5.
Ograniczenie potęgi basu w X1 jest znaczne, w bezpośrednim porównaniu ale bez porównywania zupełnie mi nie dokucza w muzyce akustycznej i pop, właściwie go nie zauważam.
Ważne jest i chcę to pokreślić, że słuchawki MUSIC MASTER X1 są całkowicie wolne od słyszalnej kompresji dźwięku i jej skutków. Przy odsłuchu nawet bardzo głośnym, bas jest dobrze rozciągnięty, pięknie rozwibrowany i perfekcyjnie kontrolowany. Ma akustyczny wymiar i barwę jak z papierowych membran głośników Audio Note AN. Całościowo brzmienie X1 jest podobne skalą i barwą do tych kultowych głośników. Rozdzielczość muzyki z X1 także jest bardzo dobra, mnie całkowicie zadowalająca, w ramach przyjętej koncepcji brzmienia. Inaczej to ujmując, wszystkie elementy brzmienia słuchawek/głośników muszą do siebie pasować aby brzmienie muzyki było spójne i dawało mi frajdę ze słuchania muzyki.
Brzmienie EAH-X1 jest spójne i wszystkie jego składniki idealnie do siebie pasują.
Rozpatrywanie i porównywanie ze sobą ilości basu w słuchawkach A i B, jest tak samo bez sensu jak porównywanie mocy silników w oderwaniu od samochodów, które napędzają. Dla przykładu 100KM dla Peugeota 208 to całkiem dużo, a dla BMW X5 to zbyt mało żeby sprawnie się poruszał.
Ilość basu z X1 jest zbyt mała dla MDR-Z7m2, a ilość basu z MDR-Z7m2 nie zmieściłaby się w muszlach EAH-X1 i nie dałoby się słuchać muzyki. Mam nadzieję, że mnie rozumiesz.
Większa rozdzielczość bez nasycenia harmonicznymi skutkowałaby brzmieniem analitycznym. Większe nasycenie skutkowałoby większym basem i jego kompresją i dudnieniem. Większa ilość jaskrawych harmonicznych sprawiłaby, że w muzyce brakowałoby podstawy basowej. To wszystko się ze sobą łączy i musi współgrać aby muzyka pięknie grała.
Muzyka w wydaniu MUSIC MASTER X1 pięknie gra w moich uszach i myślę, że w Twoich też pięknie zagra jeśli jesteś melomanem, a nie poszukiwaczem mocnych wrażeń, który testuje i porównuje, zamiast słuchać całych płyt i cieszyć się muzyką.

4. MUSIC MASTER EAH-X1 – podsumowanie

EAH-X1 mają swój niepowtarzalny styl, który został świadomie zaplanowany i perfekcyjnie zrealizowany przez projektantów firmy MUSIC MASTER. Świadczy to o ich wrażliwości muzycznej, rozumieniu praw akustyki, umiejętnościach projektowych oraz możliwościach technicznych.
Obecnie produkowane słuchawki grają zwykle w jednym z trzech głównych stylów: dynamicznie, żywo i szczegółowo albo pastelowo i łagodnie albo masywnie, ciemno i ciężko. X1 gra w innym stylu, który nie należy do żadnego z powyższych.
Słuchając muzyki nagranej, zawsze brzmi ona jaśniej, żywiej, dobitniej niż w realiach koncertu akustycznego bez nagłośnienia. Nikt przecież nie słucha fortepianu z głową wsadzoną pod pokrywę, ani trąbki z uchem przy wylocie itd.
Niestety w trakcie nagrań, tam właśnie są ustawione mikrofony, oczywiście są także te które zbierają muzykę z perspektywy i akustykę wnętrza. Całość jest razem składana w studiu czyli miksowana i doprawiana tzw. mastering.
Jeśli nie bywasz na koncertach w klubie, operze, filharmonii to nie wiesz, że na żywo muzyka brzmi zwykle inaczej niż z nagrań. Brzmi tak jak pokazuje ją MUSIC MASTER X1 z nagrań. Zatem jego prezentacja odbiega od wierności brzmienia zapisanego ale dzięki temu brzmi tak jak odbieram ją na koncercie bez nagłośnienia, siedząc dalej od sceny. Często gdy tylko mogę, siadam w małym klubie blisko sceny 2-3m od muzyków i tam muzyka brzmi dosadnie, wręcz bezlitośnie. Trąbka i flet poprzeczny wyciskają łzy z oczu, przy silnych zadęciach na wysokich tonach. W takiej prezentacji mistrzem jest KENNERTON Thror. Takie brzmienie zarówno na żywo jak i z odtworzenia jest dla wyczynowców. Jeśli też takie lubisz to polecam Thror.
Jeśli siadasz na koncercie w drugiej części pomieszczenia lub na balkonie w operze i filharmonii, to recenzowane słuchawki EAH-X1 są dla Ciebie idealne.
Ja lubię obydwa typy brzmienia na żywo i ze słuchawek. Zmieniając dowolne słuchawki na X1, potrzebuję około kwadransa czyli odsłuchać trzech utworów aby słuch przestawił się na inne postrzeganie muzyki i w pełni je zaakceptował jako naturalne i pociągające. Używając przez kilka dni tylko MUSIC MASTER, zawsze jego prezentację odbierałem jako kompletną i naturalną, w każdym gatunku muzyki akustycznej i wokalnej.
Nie polecam X1 do muzyki elektronicznej, ciężkiego rocka itp. Tam liczy się moc muzyki i potęga basu, a do tego stworzone są miedzy innymi: SONY Z7, KLIPSCH HP-3 i VOKYL Erupt.
MUSIC MASTER X1 nie narzuca się i początkowo nie robi wrażenia. Wymaga czasu i skupienia aby rozsmakować się w jego niezwykłej prezentacji muzyki. Nie nadaje się dla audiofila, zwłaszcza początkującego, który na stojaka, w sklepie będzie odsłuchiwał 2-minutowej próbki muzycznej, po kolei z pięciu słuchawek.
EAH-X1 jest dla melomana, doświadczonego audiofila i dla audioholika jak ja. Niestety nie da się ich posłuchać przed zakupem w Chinach więc…wiesz już czy te słuchawki są dla Ciebie.

Polecam melomanom
Józek Bywalec


MUSIC MASTER EAH-X1 - dyskusja


MUSIC MASTER - kuferek podróżny
MUSIC MASTER - kuferek podróżny
MUSIC MASTER - kuferek
MUSIC MASTER - kuferek
MUSIC MASTER EAH-X1 - 5
MUSIC MASTER EAH-X1 - 5
MUSIC MASTER - logo i nazwa na pałąku
MUSIC MASTER - logo i nazwa na pałąku
MUSIC MASTER - na manekinie bokiem
MUSIC MASTER - na manekinie bokiem
MUSIC MASTER - na manekinie po  skosie z tyłu
MUSIC MASTER - na manekinie po skosie z tyłu
MUSIC MASTER - na manekinie po skosie tyłem
MUSIC MASTER - na manekinie po skosie tyłem
MUSIC MASTER - na manekinie po skosie z góry
MUSIC MASTER - na manekinie po skosie z góry
MUSIC MASTER - na manekinie po skosie z przodu
MUSIC MASTER - na manekinie po skosie z przodu
MUSIC MASTER - na manekinie przodem po skosie
MUSIC MASTER - na manekinie przodem po skosie
MUSIC MASTER - na manekinie przodem
MUSIC MASTER - na manekinie przodem
MUSIC MASTER - na manekinie tyłem
MUSIC MASTER - na manekinie tyłem
MUSIC MASTER - na manekinie z boku
MUSIC MASTER - na manekinie z boku
MUSIC MASTER - na manekinie z góry
MUSIC MASTER - na manekinie z góry
MUSIC MASTER - na manekinie z przodu
MUSIC MASTER - na manekinie z przodu
MUSIC MASTER - nazwa wytłoczona na opasce
MUSIC MASTER - nazwa wytłoczona na opasce
MUSIC MASTER - obrót muszli w osi poziomej
MUSIC MASTER - obrót muszli w osi poziomej
MUSIC MASTER - opaska nagłowna z nazwą firmy
MUSIC MASTER - opaska nagłowna z nazwą firmy
MUSIC MASTER - piękno drewnianych muszli
MUSIC MASTER - piękno drewnianych muszli
MUSIC MASTER - poduszka nagłowna
MUSIC MASTER - poduszka nagłowna
MUSIC MASTER - poduszki o zmiennej grubości
MUSIC MASTER - poduszki o zmiennej grubości
MUSIC MASTER - regulacja wielkości pałąka
MUSIC MASTER - regulacja wielkości pałąka
MUSIC MASTER - skóra zeszyta białą nicią
MUSIC MASTER - skóra zeszyta białą nicią
MUSIC MASTER EAH-X1 - 1
MUSIC MASTER EAH-X1 - 1
MUSIC MASTER EAH-X1 - 2
MUSIC MASTER EAH-X1 - 2
MUSIC MASTER EAH-X1 - 3
MUSIC MASTER EAH-X1 - 3
MUSIC MASTER EAH-X1 - 4
MUSIC MASTER EAH-X1 - 4
MUSIC MASTER EAH-X1 - 6
MUSIC MASTER EAH-X1 - 6
MUSIC MASTER EAH-X1 - gniazda podłączeniowe
MUSIC MASTER EAH-X1 - gniazda podłączeniowe
MUSIC MASTER EAH-X1 - kształt muszli 2
MUSIC MASTER EAH-X1 - kształt muszli 2
MUSIC MASTER EAH-X1 - kształt muszli
MUSIC MASTER EAH-X1 - kształt muszli
MUSIC MASTER EAH-X1 - poduszki wokółuszne 2
MUSIC MASTER EAH-X1 - poduszki wokółuszne 2
MUSIC MASTER EAH-X1 - poduszki wokółuszne
MUSIC MASTER EAH-X1 - poduszki wokółuszne
MUSIC MASTER EAH-X1 - słoje drewna wiśni
MUSIC MASTER EAH-X1 - słoje drewna wiśni
MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 2
MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 2
MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 3
MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 3
MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 4
MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 4
MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry
MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry
MUSIC MASTER EAH-X1 - kabel w oplocie
MUSIC MASTER EAH-X1 - kabel w oplocie
MUSIC MASTER EAH-X1 - wtyki kabla
MUSIC MASTER EAH-X1 - wtyki kabla
MUSIC MASTER X1 - bez poduszki
MUSIC MASTER X1 - bez poduszki
MUSIC MASTER X1 - przetwornik
MUSIC MASTER X1 - przetwornik
Previous Next Play Pause
MUSIC MASTER - kuferek podróżny MUSIC MASTER - kuferek podróżny MUSIC MASTER - kuferek MUSIC MASTER - kuferek MUSIC MASTER EAH-X1 - 5 MUSIC MASTER EAH-X1 - 5 MUSIC MASTER - logo i nazwa na pałąku MUSIC MASTER - logo i nazwa na pałąku MUSIC MASTER - na manekinie bokiem MUSIC MASTER - na manekinie bokiem MUSIC MASTER - na manekinie po  skosie z tyłu MUSIC MASTER - na manekinie po skosie z tyłu MUSIC MASTER - na manekinie po skosie tyłem MUSIC MASTER - na manekinie po skosie tyłem MUSIC MASTER - na manekinie po skosie z góry MUSIC MASTER - na manekinie po skosie z góry MUSIC MASTER - na manekinie po skosie z przodu MUSIC MASTER - na manekinie po skosie z przodu MUSIC MASTER - na manekinie przodem po skosie MUSIC MASTER - na manekinie przodem po skosie MUSIC MASTER - na manekinie przodem MUSIC MASTER - na manekinie przodem MUSIC MASTER - na manekinie tyłem MUSIC MASTER - na manekinie tyłem MUSIC MASTER - na manekinie z boku MUSIC MASTER - na manekinie z boku MUSIC MASTER - na manekinie z góry MUSIC MASTER - na manekinie z góry MUSIC MASTER - na manekinie z przodu MUSIC MASTER - na manekinie z przodu MUSIC MASTER - nazwa wytłoczona na opasce MUSIC MASTER - nazwa wytłoczona na opasce MUSIC MASTER - obrót muszli w osi poziomej MUSIC MASTER - obrót muszli w osi poziomej MUSIC MASTER - opaska nagłowna z nazwą firmy MUSIC MASTER - opaska nagłowna z nazwą firmy MUSIC MASTER - piękno drewnianych muszli MUSIC MASTER - piękno drewnianych muszli MUSIC MASTER - poduszka nagłowna MUSIC MASTER - poduszka nagłowna MUSIC MASTER - poduszki o zmiennej grubości MUSIC MASTER - poduszki o zmiennej grubości MUSIC MASTER - regulacja wielkości pałąka MUSIC MASTER - regulacja wielkości pałąka MUSIC MASTER - skóra zeszyta białą nicią MUSIC MASTER - skóra zeszyta białą nicią MUSIC MASTER EAH-X1 - 1 MUSIC MASTER EAH-X1 - 1 MUSIC MASTER EAH-X1 - 2 MUSIC MASTER EAH-X1 - 2 MUSIC MASTER EAH-X1 - 3 MUSIC MASTER EAH-X1 - 3 MUSIC MASTER EAH-X1 - 4 MUSIC MASTER EAH-X1 - 4 MUSIC MASTER EAH-X1 - 6 MUSIC MASTER EAH-X1 - 6 MUSIC MASTER EAH-X1 - gniazda podłączeniowe MUSIC MASTER EAH-X1 - gniazda podłączeniowe MUSIC MASTER EAH-X1 - kształt muszli 2 MUSIC MASTER EAH-X1 - kształt muszli 2 MUSIC MASTER EAH-X1 - kształt muszli MUSIC MASTER EAH-X1 - kształt muszli MUSIC MASTER EAH-X1 - poduszki wokółuszne 2 MUSIC MASTER EAH-X1 - poduszki wokółuszne 2 MUSIC MASTER EAH-X1 - poduszki wokółuszne MUSIC MASTER EAH-X1 - poduszki wokółuszne MUSIC MASTER EAH-X1 - słoje drewna wiśni MUSIC MASTER EAH-X1 - słoje drewna wiśni MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 2 MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 2 MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 3 MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 3 MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 4 MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry 4 MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry MUSIC MASTER EAH-X1 - widok muszli z góry MUSIC MASTER EAH-X1 - kabel w oplocie MUSIC MASTER EAH-X1 - kabel w oplocie MUSIC MASTER EAH-X1 - wtyki kabla MUSIC MASTER EAH-X1 - wtyki kabla MUSIC MASTER X1 - bez poduszki MUSIC MASTER X1 - bez poduszki MUSIC MASTER X1 - przetwornik MUSIC MASTER X1 - przetwornik

 

Written by : strona