WARWICK Sonoma + Bravura – doskonały zestaw

WARWICK Sonoma + Bravura – doskonały zestaw

1. WARWICK Sonoma + Bravura – wstęp

A to było tak. Nie pojechałem w 2022r na Audio Show. Po imprezie odwiedziłem wrocławski sklep Mp3Store aby zapytać Marcina o wrażenia. Opowiedział mi jaka była frekwencja, co się działo i zapytał czy nie chciałbym się zapoznać z trzema słuchawkowymi nowościami, które akurat ma przywiezione prosto z imprezy. Oczywiście zawsze chcę więc pożyczył mi na kilka dni słuchawki FOCAL Utopia V2 oraz zestawy: RAAL VM-1a + SR-1b oraz WARWICK Sonoma M1 + Bravura.
Czasu było mało ale już po kilkudziesięciu minutach z FOCAL na głowie, stwierdziłem że nowa wersja Utopia V2, oferuje dźwięk klasy/stylu Hi-Fi czyli gładki, łatwy w odbiorze dla każdego i do słuchania nawet z telefonem i DAP-em.
Po założeniu na głowę skrzydełek ze wstęgowymi przetwornikami RAAL SR-1b, podłączonych do specjalnego wzmacniacza lampowego VM-1a, szybko uśmiech pojawił się na mojej twarzy i mogłem z zadowoleniem stwierdzić, że ten zestaw oferuje dźwięk klasy Hi-End czyli wyrafinowany, dla wymagającego słuchacza, który delektuje się muzyką.
Następnie słuchałem elektrostatycznych słuchawek Bravura, oczywiście podpiętych do wzmacniacza z przetwornikiem - Sonoma M1.

warwick sonoma bravura 1
Konstatacja do jakiej doszedłem wymagała spokoju i najdłuższego czasu czyli przesłuchania kilkunastu albumów, a wtedy stwierdziłem, że zestaw WARWICK oferuje najbardziej zaawansowany dźwięk, zaliczany do klasy Top Hi-End.
Bardzo mnie ten zestaw zaintrygował i gdy oddawałem do Mp3Store zabawki, powiedziałem Marcinowi, że chciałbym kiedyś wypożyczyć zestaw WARWICK aby go dokładnie poznać i opisać na moim portalu audio-holic. Zdziwił się, że chcę ten, bo największe wrażenie i zachwyty na wystawie wzbudzał system RAAL.
Obiecał, że mi wypożyczy ale za jakiś czas, bo chętnych do odsłuchu jest sporo, a potencjalni klienci mają pierwszeństwo, co jest dla mnie oczywiste. Minęło kilka miesięcy, przypomniałem Marcinowi moją prośbę i wypożyczył mi zestaw WARWICK tym razem na trzy tygodnie, w czasie których bardzo namiętnie go słuchałem i poznałem tak dobrze, że teraz mogę podzielić się z Tobą wrażeniami.

2. WARWICK Sonoma + Bravura – budowa

WARWICK ACOUSTICS to angielska firma, która produkuje sprzęt audio do użytku w domu i studiu - elektrostatyczne zestawy słuchawkowe oraz do nagłaśniania samochodów, także w technice elektrostatycznej.
Krótkie wprowadzenie o budowie i działaniu przetworników elektrostatycznych.
Powszechnie znane i stosowane w 99% słuchawek przetworniki, wykorzystują pole magnetyczne wytwarzane przez magnesy.
Ten umowny 1% to bardzo rzadkie przypadki zastosowania przetworników elektrostatycznych. Czyli jakich?
Takich, w których membrana porusza się w reakcji z polem elektrostatycznym wytworzonym przez płaskie elektrody, zwane statorami. Do statorów trzeba doprowadzić napięcie o stałej polaryzacji, inne niż w sieci energetycznej i gniazdkach w domu gdzie jest napięcie zmienne 50Hz.
Takie rozwiązanie wymaga więc wzmacniacza, który oprócz wzmocnienia sygnału muzycznego, jak każdy wzmacniacz, wytworzy także napięcie dla statorów.
Tyle w skrócie, o istocie działania zestawu WARWICK i innych tego typu.
Najbardziej znaną i wręcz ikoną w zakresie słuchawek elektrostatycznych, jest japońska firma STAX, która produkuje je od około 60 lat, a inni nieliczni producenci dopasowują się do jej standardów technicznych. STAX wprowadził zmianę w wartości napięcia polaryzacji z 230 na 580 Volt. Było to w 1985 roku i od tego czasu napięcie jest niezmienione.
Wszyscy inni producenci wzmacniaczy do słuchawek elektrostatycznych, dopasowują się oczywiście do słuchawek STAX i nieliczni producenci słuchawek tego typu jak Audeze CRBN, DCA Voce and Corina, KINGSOUND KS-H3 i 4, projektują je do parametrów wzmacniaczy STAX. W ten sposób kółko jest zamknięte i nie ma przełomu technicznego, takiego jaki dzieje się w słuchawkach dynamicznych i izodynamicznych.
Podobnie jest z większością innych produktów, jak samochody czy fotografia. Na szczęście dla nas użytkowników, są wyjątkowi ludzie i firmy, które walczą ze stereotypami i wprowadzają przełomowe rozwiązania.
W zakresie samochodów taka jest MAZDA, która jedyna rozwija genialne silniki Wankla, obecnie zasilane wodorem.
W fotografii taką firmą jest OLYMPUS, który na początku cyfrowej fotografii, nie wstawił matrycy do starych korpusów i optyki, dopasowanych do techniki analogowej, tylko wprowadził absolutnie przełomowy system 4/3 i potem micro4/3, z rozwiązaniami technicznymi, które Canon i Nikon wprowadzili 10, a nawet 15 lat później.
Potentaci jakiegoś obszaru rynku zawsze tak robią z korzyścią dla siebie - minimum nakładów i swoich klientów – mogą coś dokupić do tego co już mają, zamiast wymienić cały sprzęt na nowy.
To ma oczywiście sens ale blokuje rozwój, bo podstawą rozwoju jest nowa idea, nie ulepszanie w nieskończoność tego samego, starego rozwiązania.
Rozpisałem się, bo mnie to irytuje ale już wracam do meritum czyli słuchawek.
Otóż ludzie z WARWICK nie poszli drogą innych, bazując na parametrach ustalonych przez STAX tylko na świeżo podeszli do tematu.
Przez kilkadziesiąt lat, od wprowadzenia napięcia polaryzacji 580V, materiałoznawstwo, techniki wytwarzania, projektowanie, badania akustyczne projektów audio, poszły bardzo daleko do przodu i stworzyły nowe możliwości dla słuchawek, także elektrostatycznych.
Jeśli czytasz mnie nie pierwszy raz, to wiesz, że nie przeklejam całych opisów technicznych i historii badań i prac nad opracowaniem nowego produktu, ze strony producenta. Jeśli Cię to interesuje, to zajrzyj na stronę WARWICK ACOUSTICS lub polskiego importera – MIP.
Ja napiszę tylko to co najważniejsze, w skrócie.
Mianowicie, wskutek badań zastosowali nowy materiał membran HPEL i wraz z nim znacznie wyższe napięcie wytwarzające pole elektryczne: 1350V. Tym sposobem odcięli się od długiej historii słuchawek elektrostatycznych i zaczęli swoją przygodę.
Tak lubię!
Ich historia zaczęła się od zestawu Sonoma, a po kilku latach badań i doświadczeń z materiałami membran, ulepszyli je i wprowadzili słuchawki Bravura, które współpracują z tym samym wzmacniaczem Sonoma M1.
Nie myśl, że wprowadzili nowe, wyższe napięcie i na nim poprzestali, wcale nie. Opracowali jeszcze bardziej zaawansowany zestaw Aperio, który pracuje przy napięciu biasu 1800V.
Wracając do przedmiotu recenzji. Napisałem w liczbie pojedynczej bo traktuję to jako zestaw.
Sonoma M1 to urządzenie o szerokości 19cm, głębokości 29cm i wysokości 6cm i wadze 2,5kg.

warwick sonoma 8
Jego elegancka obudowa wykonana jest w całości z aluminium, które finalnie może mieć kolor czarny albo srebrny.

warwick sonoma 1
M1 mimo niepozornego wyglądu, łączy w sobie wzmacniacz klasy A zbudowany na pojedynczych tranzystorach MOSFET, tzw. enerdżajzer, który wytwarza wysokie napięcie dla statorów oraz przetwornik zbudowany na kościach Sabre ESS9028Pro. Potwierdzeniem, że tranzystory pracują w klasie A, jest bardzo mocno nagrzewająca się obudowa i pobór stałej mocy, niezależnie czy gra muzyka czy nie.
Do urządzenia można podłączyć sygnał cyfrowy przez USB i SPDiF-RCA oraz analogowy przez 2xRCA i mini Jack.

warwick sonoma 2
warwick sonoma 9
Sygnały analogowe zamieniane są od razu na postać cyfrową i potem przetwarzane przez przetworniki C/A na sygnał analogowy. W pierwszej chwili po przeczytaniu o tym, zdziwiłem się po co tak, skoro wzmacniacz jest analogowy.
Odpowiedź jest następująca.
W pomieszczeniu bardzo dobrze przygotowanym akustycznie, charakterystyka głośników powinna być liniowa aby słuchacz odbierał muzykę jako naturalnie brzmiącą. Badania wykazały, że ze słuchawkami jest inaczej.
Naturalne brzmienie czyli zgodne z muzyką słuchaną na żywo, wymaga nieliniowego przebiegu charakterystyki częstotliwościowej słuchawek.
Dla uzyskania tego właściwego przebiegu, projektanci słuchawek dynamicznych i izodynamicznych, stosują różne pasywne filtry akustyczne, co ma swoje wady.
Inżynierowie WARWICK podeszli do tematu w sposób bardziej zaawansowany technicznie czyli poprzez aktywne modelowanie brzmienia w domenie cyfrowej. Tak robi od lat firma TacT i Lyngdorf.
W celu zrealizowania tej metody, sygnały analogowe muszą zostać przetworzone na cyfrowe aby dokonać także na nich odpowiedniej modulacji i dopiero tak zoptymalizowany, pod kątem słuchawek sygnał, jest zamieniany na postać analogową i następnie wzmacniany.
Zasilacz jest poza głównym urządzeniem i jest typu impulsowego więc ma postać małej kostki ale jest zaawansowany technicznie.

warwick sonoma zasilacz
Pracuje ze stałą częstotliwością przełączania 85kHz i ma 3 razy większą wydajność prądową, od wymaganej przez AMP-DAC Sonoma M1. W urządzeniu odbywa się filtracja napięcia i wielostopniowa stabilizacja, dla każdej sekcji i kanału oddzielnie.
Tyle w skrócie o budowie i działaniu aktywnej części zestawu czyli Sonoma M1.
Odnośnie wyglądu dodam, że forma plastyczna jest bardzo prosta, nowoczesna i elegancka, z finezyjnie wyciętymi i ukształtowanymi faliście w przestrzeni, szczelinami wentylacyjnymi z góry.

warwick sonoma 5
Od strony użytkowej wzmacniacz jest bardzo łatwy w obsłudze. Z tyłu po lewej włączamy dużym patyczkowym przełącznikiem zasilanie i takim samym po prawej, wybieramy rodzaj źródła analogowego.

        warwick sonoma 7
       warwick sonoma 11

Z przodu, identycznym patyczkiem wybieramy aktywne wejście między analogowym, a cyfrowym. Z prawej strony wtykamy wielostykowy wtyk Lemo kabla łączącego słuchawki.

warwick sonoma m1
Pomiędzy nimi, dokładnie na środku jest duże pokrętło regulacji głośności, które działa precyzyjnie z małymi progami, które płynnie przechodzi. Przyrost głośności odbywa się liniowo w całym zakresie, co jest bardzo wygodne.

warwick sonoma bravura 4
W opisywanym komplecie są nowe słuchawki Bravura. Jest to ulepszona wersja pierwszych Sonoma.
Mają one przetworniki jednostronnie sterowane ale ulepszony materiał membran. Działanie tych przetworników jest odmienne od typowych elektrostatycznych i dlatego zostało opatentowane przez firmę WARWICK.
Nie wnikając w szczegóły, które są opisane na stronie producenta podam tylko tyle, że membrana od strony ucha nie jest zasłonięta dziurkowanym statorem więc dźwięk rozchodzi się bez zakłóceń oraz jej powierzchnia podzielona jest na sekcje w kształcie podobnym do komórek plastra miodu.

warwick bravura 2
Każda komórka jest zasilana niezależnie, sygnałem o innej amplitudzie ale jednocześnie więc słuchacz dostaje spójny dźwięk ale pozbawiony rezonansów.

warwick bravura 4
Te zaawansowane naukowo i wyrafinowane technicznie przetworniki zamontowane są w owalnych muszlach, odlanych pod ciśnieniem, ze stopu magnezu, który jest bardzo lekki i dobrze tłumi rezonanse.
Metalowa osłona zewnętrzna przetwornika, jest gęsto utkana otworkami, które powielają kształt szczelin wentylacyjnych w obudowie Sonoma czyli ciągłość projektu plastycznego.
Kropką nad i, w ekskluzywnym wykończeniu słuchawek, jest pokrycie metalowych elementów, cienką gumową powłoką. Jest ona ciepła i aksamitna w dotyku ale niestety łatwo ją uszkodzić i wtedy łuszczy się i odsłania metal.

warwick bravura jarzmo 1
Poduszki wokół uszne zakładane są na wcisk w korpus muszli, dzięki plastikowemu pierścieniowi, którym są zakończone od wewnęyrznej strony.

warwick bravura poduszka 3
Obszyte są delikatną jagnięcą skórą, perfekcyjnie wyprawioną i zeszytą w taki sposób, że szwy nie mają kontaktu z twarzą.

warwick bravura poduszka 1
Przetwornik, od wewętrznej strony chroni plastikowa, rzadka kratka oraz bardzo gęsta, cieniutka nylonowa siateczka.

warwick bravura oslona wewnetrzna przetwornika
Muszle mają regulację zarówno w osi pionowej jak i poziomej w jarzmach wykonanych także ze stopu magnezu.

warwick bravura jarzmo 2
Jarzma łączą się z pałąkiem poprzez stalowe taśmy, wysuwane z górnej części, gdzie jest zamocowana poduszka nagłowna.

warwick bravura palak 4
Poduszka ta jest bardzo szeroka, gruba i mocno wygięta, tak że opiera się na głowie bardzo dużą powierzchnią, dając pełny komfort.

warwick bravura palak 1
warwick bravura palak 2
Jedynym minusem jest bardzo mocny ścisk pałąka, który mimo iż mam głowę rozmiaru S, mocno odczuwam, a jego skutki łagodzą bardzo miękkie i gładkie poduszki wokół uszne.

warwick bravura na manekinie pzrodem
Zakres regulacji rozmiaru pałąka jest spory ale ja mam końcówki wysunięte na ¾ długości, podobnie jak manekin więc dla głowy w rozmiarze XL będzie zbyt mały.

warwick bravura 1
Słuchawki zasilane są oczywiście niezależnie, specjalnym wielożyłowym kablem.

warwick sonoma bravura polaczone
Połączenie ze słuchawkami odbywa się podobnie jak ze wzmacniaczem, poprzez samoblokujące się, wielostykowe wtyki Lemo ale mniejsze. Wypięcie kabla możliwe jest tylko po odciągnięciu tulei na korpusie wtyczki, która chowa zapadki, więc przypadkowe odpięcie kabla nie jest możliwe. Gdyby tak się stało, raz nie wsadziłem wtyczki do końca więc zapadka nie zaskoczyła i wtyczka zaczęła się wysuwać, to wzmacniacz M1 błyskawicznie przełączy się w tryb awaryjny, co sygnalizuje zmiana koloru diody z białej na czerwony.

warwick bravura kabel 1
Kabel ma długość 2m, jest wysokiej jakości dla dźwięku i dużej wytrzymałości mechanicznej ale jest dość sztywny i ciężki. Składa się z dwóch okrągłych przewodów, które od łącznika do wtyczki są wsunięte w jedną koszulkę tekstylną. Niestety umożliwia ona przesuwanie się kabli względem siebie, co prowadzi do ich skręcania się.
Zestaw w czarnej czyli limitowanej wersji, kosztuje 33,5kzł Wersja srebrna kosztuje 30kzł

3. WARWICK Sonoma + Bravura – dźwięk

Wiesz już jak wygląda, jak działa i ile kosztuje ten zestaw. Pojawia się pytanie, jak zastosowane naukowe odkrycia, techniczne nowinki, skrupulatny projekt, najlepsze z dostępnych materiały i perfekcyjne wykonanie, przekładają się na brzmienie zestawu Sonoma + Bravura. Spróbuję odpowiedź możliwie zwięźle ale nie będzie to krótka odpowiedź.
Zestaw ten brzmi w tak dopracowany i wyważony sposób, że nie epatuje niczym i dlatego nie robi wrażenia w czasie krótkiego odsłuchu, zwłaszcza w nieoptymalnych warunkach, jak na wystawie Audio-Show lub w sklepie.
To brzmienie wymaga pełnego skupienia i absolutnej ciszy wokół aby usłyszeć oraz czasu aby zrozumieć, co jest w nim wyjątkowego, ba! wybitnego.
Zanim to rozwinę od razu teraz napiszę, że wymaga wieloletniego doświadczenia w słuchaniu muzyki w domu, ze sprzętu wysokiej klasy oraz na żywo w czasie koncertów.
Dodam, że jeśli słuchasz muzyki elektronicznej lub cięższych postaci rock’n’roll, to nie spodoba Ci się to jak prezentuje taką muzykę zestaw WARWICK.
Znikli Ci którzy pytają o ilość basu, sopranu czy czegoś tam jeszcze? To dobrze!
Skoro zostałeś przy lekturze, to znaczy, że rozumiesz o co chodzi w muzyce i skoro tak, to ten zestaw spodoba Ci się.
Przesłuchałem na nim kilkadziesiąt albumów z różnego typu muzyką ale szybko stało się jasne, że szkoda poświęcać czas na odsłuch muzyki, która nie istnieje bez energii elektrycznej. Szkoda nie dlatego, że brzmi źle ale dlatego, że w niej jest za mało do pokazania, zarówno harmonicznych w dźwiękach, jak i drobiazgów, niuansów w muzyce, oraz nie ma akustyki wnętrz, bo muzyka pop, rock i elektroniczna jest nagrywana w głuchych studiach albo wprost z komputera kablem na dysk. Do tak małej ilości informacji muzycznych wystarczą słuchawki dynamiczne.
Stopień wyrafinowania technicznego, duetu Sonoma i Bravura jest tak wysoki, że oferuje on bardzo rzadką możliwość odkrywania tego, co wcześniej umknęło mojej uwadze i głębszego przeżywania tego, co znam ale teraz mogłem mocniej usłyszeć, wręcz poczuć, np.: atmosferę w salach koncertowych, wyraźniej zobaczyć styl gry, przez zamknięte oczy, moich ulubionych wirtuozów.
Słuchawki Bravura pokazują tak dużą ilość szczegółów, że żaden nie dociera do mojego mózgu samodzielnie, tylko tworzy wraz z wieloma innymi spójną całość muzyczną i ten stan rzeczy jest bardzo mylący. Mylący dlatego, że brak indywidualnie atakujących moją percepcję detali, daje na początku wrażenie małej szczegółowości.
Bravura zbliża się w tym aspekcie reprodukcji muzyki, do możliwości moich FINAL 1000i. W ich recenzji opisałem dokładnie i zobrazowałem poziom rozdzielczości odtwarzanej muzyki.
Skoro muzyka nie brzmi analitycznie, to skąd wiem, że gra tak niespotykanie rozdzielczo?
To można stwierdzić przy długim i wyczynowym słuchaniu muzyki symfonicznej lub innej bardzo wyrafinowanej i pieczołowicie nagranej w sali koncertowej.
Wówczas słychać niesamowitą zdolność Bravura do wykańczania dźwięków, pokazania wybrzmienia wszystkich składowych harmonicznych oraz genialnego obrazowania akustyki sal nagraniowych: w operach, filharmoniach, kościołach, pałacach, dworkach, kopalniach soli, jaskiniach itd.
Jasne, że każde dobre słuchawki nawet w cenie kilkaset złoty też to pokazują ale Bravura pokazuje to na dużo wyższym poziomie od najdroższych i wtedy dzieje się magia muzyki.
Dodam, że akustyka sal jest wybitnie pokazana bez najmniejszego rozjaśnienia, które stosują np.: słuchawki HIFIMAN.
Kolejną cechą Bravura, pokazywaną na wybitnym poziomie, jest szybkość i łatwość odtwarzania muzyki.
Absolutnie nie mam na myśli nerwowości lub sztucznie podkręcanego, pozornie odbieranego tempa muzyki.
Szybkość działania ultra lekkich membran w polu elektrycznym, skutkuje brakiem kompresji i zniekształceń, w najmniejszym do usłyszenia stopniu, a to daje bardzo swobodnie grającą muzykę, z mnóstwem szczegółów i precyzją obrazowania instrumentów.
Właśnie ta precyzja odwzorowania w czasie, każdego detalu muzycznego, przejawia się też w kolejnej umiejętności Bravura, prezentowanej na niespotykanym poziomie dla słuchawek magnetycznych, zarówno z membranami stożkowymi, jak i z płaskimi.
Mam na myśli doskonałe pokazanie gry wszystkich instrumentów, w kameralnych i symfonicznych orkiestrach oraz jazzowych kwartetach, sekstetach i big-bandach.
Niezależnie czy dany instrument gra na pierwszym, drugim, trzecim czy piątym planie, wyraźnie słyszę każdą nutę na nim zagraną i widzę jego lokalizację na scenie. Doprawdy zdumiewające i zachwycające przeżycie.
W pierwszych minutach scena pokazywana przez Bravura wydaje się mała i jej szerokość jest zdecydowanie mniejsza od tej z HIFIMAN Susvara dlatego nie robi wrażenia na start. Jednak dłuższe i uważne słuchanie, pokazuje jak perfekcyjnie Bravura buduje plany w głąb sceny i ogniskuje na nich instrumenty arkiestry symdonicznej. Klasa!
Myślę, że to dobre miejsce w recenzji aby odkryć przed Tobą kolejną bardzo ważną i najbardziej charakterystyczną cechę zestawu Sonoma + Bravura.
Jest nią umiejętność osiągnięcia tzw. złotego środka, we wszystkich aspektach reprodukcji muzyki.
To znaczy, że muzyka prezentowana przez Sonoma + Bravura nie brzmi ciemno ani jasno, tłusto ani chudo, nerwowo ani ospale, lekko ani ciężko, zbyt żywo i jaskrawo ani zbyt matowo i pastelowo.
Uważam, że brzmi bardzo naturalnie i prawdziwie, w odniesieniu do muzyki słuchanej w czasie koncertów na żywo, nie w porównaniu do innych słuchawek.
Wszystkie inne słuchawki mają odchyłki od złotego środka, w jakimś aspekcie dźwięku.
Czasem te odchyłki są bardzo przyjemne lub dzięki nim słuchawki brzmią ciekawie lub wybitnie w jakimś aspekcie muzyki.
Dla przykładu: KLIPSCH HP-3 ma dużo potężniejszy bas, HIFIMAN Susvara dużo szerszą scenę muzyczną i większe na niej instrumenty, Oppo PM-1 pełniejsze wręcz magiczne wokale, GoldPlanar GL2000-D większą mikro dynamikę, mocniejsze nasycenie harmonicznymi, brzmienie dużo bardziej pikantne i mające większą moc, ENIGMAcoustics Dharma D1000 pokazuje mocniej naświetloną górę pasma, jeszcze bardziej finezyjne, migotliwe soprany.
Brzmienie wspomnianych słuchawek bardzo zależy od elektroniki, z którą grają. Właśnie ta zależność stanowi bardzo duży problem dla większości ludzi słuchających muzyki w domu, na wysokiej klasy słuchawkach. Nie mają doświadczenia, wiedzy i cierpliwości w doborze sprzętu. Wydają duże, a nawet bardzo duże kwoty, rzędu kilkudziesięciu tysięcy i nie są zadowoleni z brzmienia muzyki więc sprzedają i kupują coraz droższe modele. Znasz to?
Niestety nie wystarczy dużo wydać na zabawki audio aby słuchać w domu pięknie brzmiącą muzykę.
Opisywany zestaw WARWICK daje niemal sto procent pewności, że jeśli spodoba Ci się brzmienie muzyki z Bravura, w czasie próbnego odsłuchu, to nic tego nie zmieni gdy kupisz i zabierzesz go do domu.
Wynika to z tego, że słuchawki Bravura nie mogą grać z żadnym innym wzmacniaczem, co wynika z ich budowy i działania, opisanych powyżej.
Zestaw Sonoma + Bravura ma w sobie także przetworniki więc wystarczy podłączyć źródło muzyki. Nawet jeśli wciąż używasz do tego celu komputera, bo jest taki super, to i tak będzie grało dobrze.
Jeśli zechcesz by grało lepiej, to kupisz źródło cyfrowe w postaci strumieniowca lub dyskofonu albo źródło analogowe w postaci gramofonu lub magnetofonu.
Jeśli chodzi o źródła cyfrowe, to używałem trzech.
Dyskofon SONY CDP-XA7ES podający sygnał SPDiF przez srebrny kabel RCA, oferował brzmienie najbardziej dynamiczne, dobitne i trójwymiarowe. LOGITECH Touch podłączony przez srebrny kabel USB A-B, oferował z Tidal najbardziej nasycony i płynny obraz muzyczny. DAP iBasso DX-320X podłączony srebrnym kablem USB C-B, oferował z zapisanych plików HD oraz z Qobuz, dźwięk o największej  rozdzielczości i mikro dynamice. Pięknie to grało i dawało mi pełną frajdę ze słuchanej muzyki.
Posmak przetworników Sabre wyczuwałem tylko w niektórych wokalach ale nie wywoływał on żadnej przykrości, nawet grymasu.
Myślę, że gdybym nie wiedział, że zastosowano kości C/A Sabre nie zgadłbym, zatem ich implementacja jest znakomita, a negatywny wpływ na dźwięk znikomy, co jest rzadkością.
Ponieważ coraz więcej ludzi używa gramofonu, a czasem magnetofonu, sprawdziłem też jak brzmi muzyka z wejść analogowych.
Nie mam źródła analogowego więc w tej roli użyłem sygnału z mojego przetwornika R2R klasy Top Hi-End - ACCURATE D1000.
Ku mojemu zaskoczeniu, wszystkie elementy dźwięku weszły na wyższy poziom.
Muzyka stała się bardziej nasycona harmonicznymi, wzrosła dynamika makro i mikro i do tego wzrosła przestrzeń i plastyka muzyki.
Wynika to z dwóch rzeczy.
Po pierwsze ACCURATE D1000 daje rewelacyjnej jakości sygnał annalogowy, recenzja w opracowaniu.
Po drugie Sonoma ma na wejściu analogowym, doskonały przetwornik A/C firmy AKM, który zamienia sygnał analogowy na cyfrowy, o rozdzielczości 32bit/384kHz i taki po korekcie w DSP idzie na przetworniki C/A firmy Sabre, które w pełni mogą wykorzystać swój potencjał obliczeniowy.
Niestety nie ma nagrań w rozdzielczości 32 bity, a słychać że dałyby postęp w jakości dźwięku.

3.1 WARWICK Sonoma + Bravura + FERRUM Hypsos – dźwięk

Nie lubię zasilaczy impulsowych w zabawkach audio, bo mają zły wpływ na muzykę.
Pomyślałem, że sprawdzę jak zmieni się dźwięk WARWICK Sonoma + Bravura z porządnym zasilaczem.
Nie mam do dyspozycji zasilacza liniowego o napięciu 24V.
Wiem, że w ofercie Mp3Store są produkty polskiej firmy FERRUM. Wśród nich jest genialny zasilacz Hypsos, przeznaczony głównie do pracy z ich wzmacniaczem słuchawkowym Oor.

ferrum hypsos
Jego genialność polega na tym, że na wyjściu można ustawić napięcie, płynnie co 0,1V w zakresie 5-30 Voltów i do tego bardzo dużą wydajność prądową 6 Amperów.
Poprosiłem Marcina z Mp3Store Wrocław aby wypożyczył mi Hypsos wraz z WARWICK i tak się stało.
Kilka słów o budowie i działaniu zasilacza FERRUM.
Obudowa Hypsos ma identyczne wymiary i wygląd jak wzmacniacz i przetwornik firmy FERRUM.

ferrum hypsos 1ferrum hypsos 2
Na wyposażeniu ma dwa kable. Jeden zakończony z obu stron specjalnym 4-stykowym wtykiem z blokadą, do firmowych zastosowań oraz drugi kabel, który z drugiej strony zakończony jest typowym wtykiem koncentrycznym 5,5x2,1 mm.

ferrum hypsos dodatkowy kabel dc
Oba mają 50cm długości. Na zamówienie mogą być kable dłuższe i zakończone różnymi innymi wtykami.
Hypsos łączy w sobie transformator toroidalny, który obniża wstępnie napięcie 230V oraz filtruje zakłócenia różnych częstotliwości, które łapie instalacja elektryczna oraz układ impulsowy, który pozwala uzyskać dowolne napięcie stałe na wyjściu, w zakresie 5-30V.

ferrum hypsos wyswietlacz 1
Zasilacz ten jest bardzo uniwersalny, a do tego bardzo łatwy w obsłudze. Po podłączeniu firmowego wzmacniacza, automatycznie dopasowuje do niego parametry.
Natomiast gdy chcesz go użyć z innym urządzeniem trzeba wejść w menu i wybrać, kręcąc pokrętłem, swoje urządzenie z listy kilkudziesięciu modeli od kilkunastu firm, zatwierdzić i na wyjściu pojawią się odpowiednie dla niego parametry.

ferrum hypsos wyswietlacz 2ferrum hypsos wyswietlacz 3
Jeśli danego urządzenie nie ma na liście, tak jak Sonoma M1, to trzeba wejść w opcję ręcznego ustawienia napięcia i wybrać jego wartość oraz który styk ma być dodatni, zatwierdzić i po odliczeniu kilku sekund, na wyjściu Hypsos pojawi się napięcie o zadanych parametrach.

ferrum hypsos wyswietlacz 4ferrum hypsos wyswietlacz 6ferrum hypsos wyswietlacz 5ferrum hypsos wyswietlacz 7ferrum hypsos wyswietlacz 8ferrum hypsos wyswietlacz 11
Dodatkową, ciekawą funkcją jest możliwość aktywacji w menu, opcji dopasowania napięcia wyjściowego na plus lub na minus, od ustawionego napięcia znamionowego.

ferrum hypsos wyswietlacz 12
Tyle o unikatowym zasilaczu firmy FERRUM. Za uniwersalność Hypsos trzeba zapłacić 5,5kzł.
Po dwóch dniach słuchania zestawu WARWICK z własnym zasilaczem impulsowym, w postaci małej kostki z kablem, postanowiłem sprawdzić, co wniesie do dźwięku zaawansowany technicznie zasilacz.

ferrum hypsos zasilacz sonoma
Podłączyłem, ustawiłem parametry pracy i włączyłem zasilacz, a potem amplidak Sonoma.

ferrum hypsos wyswietlacz parametry bez obciazeniaferrum hypsos wyswietlacz parametry z wlaczonym sonomawarwick hypsos sonoma
Muzyka dostała kropki nad i. Znaczy to, że nastąpiła pozytywna zmiana we wszystkich aspektach brzmienia czyli jeszcze większe nasycenie harmonicznymi, większa masa instrumentów, większy wykop i precyzja basu, więcej powietrza na scenie i scena większa, soprany bardziej nośne i wszystko jeszcze bardziej czyste i gładkie.
Tego się właśnie spodziewałem po podłączeniu wydajnego zasilacza liniowego.
Natomiast zaskoczyła mnie mała skala tych zmian.
Słyszę, że muzyka gra niewątpliwie lepiej ale nie o klasę, nawet nie zdecydowanie, a jedynie trochę lepiej dlatego napisałem, że zasilacz Hypsos postawił symboliczną kropkę nad i, w obrazie muzycznym serwowanym przez Sonoma + Bravura.
Wynikają z tego dwie sprawy.
Pierwsza jest natury technicznej i sprowadza się do konstatacji, że projektanci firmy WARWICK bardzo dobrze zrobili swoją robotę oraz, że napisali prawdę na temat dużego zawansowania technicznego swojego zasilacza impulsowego i rozbudowanych obwodów filtrujących i stabilizujących napięcie, już wewnątrz urządzenia M1.
Gdyby nie znali się na robocie lub kłamali, to zmiana dźwięku byłaby bardzo duża, tak jak w innych urządzeniach, zasilanych przez małe kostki impulsowe.
Druga sprawa jest bardzo dobra dla Ciebie, ponieważ gdy staniesz się właścicielem tego zestawu, nie musisz na start dokupić zasilacza.
Po roku, dwóch lub trzech, gdy przesłuchasz kilka razy wszystkie swoje ulubione płyty, odkrywając w nich kolejne nowe drobiazgi i ogólnie nacieszysz się już wybitnym brzmieniem muzyki z Bravura, będziesz mógł dokupić wysokiej klasy zasilacz liniowy aby usłyszeć sto procent możliwości tego zestawu WARWICK. Świetnie!
Zasilacz nie musi mieć regulacji napięcia więc może być tańszy, producentów jest sporo, także polskich.
Ja użyłem Hypsos, bo innego, o potrzebnym napięciu stałym nie miałem skąd pożyczyć.
Na tym polega genialność Hypsos, że ten jeden zasilacz jest do wszystkich urządzeń z przeszłości czyli kiedyś kupionych, obecnie planowanych oraz przyszłych, które dopiero kupisz, a teraz jeszcze o nich nie myślisz lub jeszcze ich nie ma. Rewelacja!

4. WARWICK Sonoma + Bravura – podsumowanie

Teraz kilka porównań brzmienia Bravura do innych słuchawek.
Trochę już o tym napisałem wcześniej ale teraz szerzej i bardziej szczegółowo.
Zazwyczaj słuchawki elektrostatyczne porównywane są do słuchawek STAX. Recenzenci zakładają, że ten typ słuchawek skierowany jest w zasadzie do użytkowników tego typu słuchawek i kółko się zamyka.
Owszem, tak może myśleć STAX gdy wypuszcza kolejny model lub ulepszoną wersję już istniejącego ale ja nie szufladkuję typów słuchawek i nie zamykam się na żadne.
Używam tylko wokół usznych, bo dokanałowych nie mogę, a nauszne mnie uwierają w małżowiny i męczą, zamiast dawać radość z muzyki, natomiast typ zastosowanych w nich przetworników jest dla mnie sprawą nieistotną.
Ważne jest jak grają, a ściślej ile frajdy z muzyki mi dają.
Słuchawek magnetycznych, które mogą być zasilane z każdego wzmacniacza z dziurką na Jacka, nikt nie traktuje nierozerwalnie z daną elektroniką. Wręcz przeciwnie!
Przeczytałeś dobrą recenzję lub posłuchałeś gdzieś z czymś słuchawek, spodobały Ci się więc odruchowo zakładasz, że dane słuchawki z Twoją elektroniką też będą grały dobrze. Wiesz, że często tak nie jest.
Opisany zestaw WARWICK nie może działać rozłącznie więc sprawa jest prosta.
Jeśli musiałbym jego brzmienie porównać do najlepszych słuchawek jakie znam czyli GoldPlanar GL2000-D, to napisałbym, że te grają równie wyrafinowanie i rozdzielczo ale bardziej pikantnie, mocniej drążą faktury dźwięków i dokładniej pokazują słoje drewna, z którego zrobione są instrumenty.
Oferują większy zakres dynamiki i większą moc dźwięku.
Grają bardziej dobitnie, wręcz bezlitośnie pokazując naturalną agresję dynamiczną dźwięku instrumentów akustycznych.
Jesteś zdziwiony, że takie tanie, raptem 3,5kzł kosztujące słuchawki, grają podobnie, a w niektórych aspektach muzyki nawet lepiej od zestawu Sonoma + Bravura za 33kzł?
Na tym polega problem albo rzecz w tym, że myślisz tylko o samych słuchawkach, tak jak każdy.
Niestety GL2000-D gra tak genialnie tylko z moim zestawem słuchawkowym A, który waży 80kg, a koszt samych kabli jest wyższy od zestawu WARWICK. Rozumiesz różnicę?
Nie, nie chodzi mi o to, że tylko z moim zestawem tak gra, bo jest cudowny. Z inną elektroniką, z najwyższej klasy źródłem i wzmacniaczem, o mocy kilkunastu Watt i bardzo przejrzystymi kablami ze srebra też tak będzie grało ale nie same słuchawki, podłączone do jakiegoś małego ampli-daka, nawet kosztującego 30kzł.
Zatem biorąc pod uwagę koszt całości czyli słuchawki plus elektronika plus kable, zestaw Sonoma + Bravura kosztuje bardzo umiarkowanie i oferuje niesamowicie wyrafinowane i piękne brzmienie muzyki akustycznej każdego typu i formatu.
Jego prezentacja muzyki jest bardziej kulturalna, ponieważ nie ma tej brutalnej siły i naturalnej agresji na tak wyczynowym poziomie jak mój zestaw A z GL2000-D.
Oprócz tego większość ludzi nie słucha muzyki tak wyczynowo jak ja, a przy umiarkowanej głośności i w tle, różnic w mocy i skali dźwięku nie będzie.
Zatem ponownie stwierdzę, że zestaw WARWICK jest wspaniałą propozycją dla każdego melomana i zawansowanego audiofila. Do tego jest mały i lekki więc zmieści się nawet na biurku, jeśli nie masz jeszcze specjalnego miejsca na sprzęt audio.
Zaraz ale to przecież słuchawki elektrostatyczne, a gdzie porównanie ze słuchawkami STAX?
No dobra, tak z pamięci mogę napisać tyle ile jestem pewny.
STAX SRM-T8000 + SR-009S gra muzykę jeszcze bardziej finezyjną i wymuskaną w zakresie sopranów i ultra gładką w zakresie średnicy. Barwy są pastelowe, całość kremowa.
W tym porównaniu Sonoma + Bravura gra muzykę bardziej dobitnie i chropawo czyli bardziej zagłębia się w faktury dźwięków. Zestaw STAX bardziej pieści uszy, cyzelując dźwięki i unikając pikantnych barw.
Instrumenty w prezentacji T8000 + SR-009S mają mniejszą masę i podstawa basowa jest ogólnie lżejsza, z mniej kopiącym basem.
Całościowo brzmienie jest bardziej wysublimowane czyli można stwierdzić, że wyższej klasy ale wg mnie, mniej zbliżone do muzyki słuchanej na żywo, w porównaniu do prezentacji opisywanego zestawu WARWICK.
Dla siebie zdecydowanie wybrałbym zestaw Sonoma + Bravura.
Drugi zestaw STAX, który zapadł mi w pamięć to SRM-007T + SR-007, a więc dość stary i wręcz kultowy.
Jego brzmienie jest bardzo charakterystyczne i inne od późniejszych modeli.
W porównaniu do WARWICK, instrumenty mają większą masę, bas jest potężniejszy ale kosztem szybkości, uderzenia i precyzji artykulacji szybkich pasaży na kontrabasie.
Muzyka zachwyca wielką przestrzenią mimo, że akustyka jest ciemna i atmosfera gęsta wręcz oleista, jak w klubie nocnym gdzie wszyscy palą cygara lub papierosy.
Barwy mocniej nasycone harmonicznymi niż w wydaniu Sonoma + Bravura ale bez pikantnych składowych.
Całościowy obraz muzyczny bardzo plastyczny wręcz urzekający.
Zestaw WARWICK także w tym porównaniu, gra bardziej prawdziwie, realistycznie pokazując mikro dynamikę, uderzenie i fakturę basu oraz jaśniejszą akustykę pomieszczeń.
Mając wiele słuchawek, wybrałbyn bajkowe brzmienie 007t + 007.
Natomiast nie mając żadnych innych słuchawek, ponownie wybrałbym zestaw WARWICK, ponieważ jego brzmienie także w tym zestawieniu jest bardziej naturalne, prawdziwe i uniwersalne.
Gorąca rekomendacja dla każdego melomana i audioholika do zakupu WARWICK Sonoma + Bravura.
Jeśli jesteś audiofilem ale znudziły lub zmęczyły Cię już poszukiwania, odsłuchy i kolejne zmiany słuchawek i elektroniki do nich, to koniecznie posłuchaj w domu zestawu Sonoma + Bravura.
Jeśli nie słuchasz tylko muzyki elektronicznej lub heavy metalowej, to będziesz zachwycony brzmieniem zestawu elektrostatycznego WARWICK, tak jak ja jestem.
                                                                       
                                                                                                                        Józef  Bywalec

P.S.
Jeśli Ci się spodoba i jesteś bardzo zamożnym człowiekiem, to WARWICK ma jeszcze lepszy zestaw Aperio za 30k funtów, a jeśli masz rezerwę, to wersja pokryta czystym złotem kosztuje 40k funtów.




WARWICK Sonoma + Bravura - dyskusja


WARWICK Sonoma + Bravura - miniatura
WARWICK Sonoma + Bravura - miniatura
FERRUM Hypsos
FERRUM Hypsos
FERRUM Hypsos - 1
FERRUM Hypsos - 1
FERRUM Hypsos - 2
FERRUM Hypsos - 2
FERRUM Hypsos - 4
FERRUM Hypsos - 4
FERRUM Hypsos - pudełko z dodatkowym kablem DC
FERRUM Hypsos - pudełko z dodatkowym kablem DC
FERRUM Hypsos - dodatkowy kabel DC
FERRUM Hypsos - dodatkowy kabel DC
FERRUM Hypsos z kablem DC - 1
FERRUM Hypsos z kablem DC - 1
FERRUM Hypsos z kablem DC - 2
FERRUM Hypsos z kablem DC - 2
FERRUM Hypsos z kablem DC - 3
FERRUM Hypsos z kablem DC - 3
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 1
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 1
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 2
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 2
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 3
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 3
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 4
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 4
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 5
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 5
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 6
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 6
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 7
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 7
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 8
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 8
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 9
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 9
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 10
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 10
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 11
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 11
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 12
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 12
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - parametry bez obciążenia
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - parametry bez obciążenia
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - parametry z włączonym Sonoma
FERRUM Hypsos - wyświetlacz - parametry z włączonym Sonoma
WARWICK - etykiety producenta i impoertera
WARWICK - etykiety producenta i impoertera
WARWICK Bravura - opakowanie
WARWICK Bravura - opakowanie
WARWICK Bravura w pudle
WARWICK Bravura w pudle
WARWICK Bravura - 1
WARWICK Bravura - 1
WARWICK Bravura - 2
WARWICK Bravura - 2
WARWICK Bravura - 3
WARWICK Bravura - 3
WARWICK Bravura - 4
WARWICK Bravura - 4
WARWICK Bravura - gniazdo dla kabla
WARWICK Bravura - gniazdo dla kabla
WARWICK Bravura - jarzmo - 1
WARWICK Bravura - jarzmo - 1
WARWICK Bravura - jarzmo - 2
WARWICK Bravura - jarzmo - 2
WARWICK Bravura - montaż na wkręty
WARWICK Bravura - montaż na wkręty
WARWICK Bravura - osłona wewnętrzna przetwornika
WARWICK Bravura - osłona wewnętrzna przetwornika
WARWICK Bravura - osłona zewnętrzna przetwornika
WARWICK Bravura - osłona zewnętrzna przetwornika
WARWICK Bravura - pałąk - 1
WARWICK Bravura - pałąk - 1
WARWICK Bravura - pałąk - 2
WARWICK Bravura - pałąk - 2
WARWICK Bravura - pałąk - 3
WARWICK Bravura - pałąk - 3
WARWICK Bravura - pałąk - 4
WARWICK Bravura - pałąk - 4
WARWICK Bravura - pałąk - 5
WARWICK Bravura - pałąk - 5
WARWICK Bravura - poduszka - 1
WARWICK Bravura - poduszka - 1
WARWICK Bravura - poduszka - 2
WARWICK Bravura - poduszka - 2
WARWICK Bravura - poduszka - 3
WARWICK Bravura - poduszka - 3
WARWICK Bravura - poduszka - 4
WARWICK Bravura - poduszka - 4
WARWICK Bravura na manekinie pzrodem
WARWICK Bravura na manekinie pzrodem
WARWICK Bravura na manekinie skosem od przodu
WARWICK Bravura na manekinie skosem od przodu
WARWICK Bravura na manekinie z boku
WARWICK Bravura na manekinie z boku
WARWICK Sonoma M1 w pudle
WARWICK Sonoma M1 w pudle
Previous Next Play Pause
WARWICK Sonoma + Bravura - miniatura WARWICK Sonoma + Bravura - miniatura FERRUM Hypsos FERRUM Hypsos FERRUM Hypsos - 1 FERRUM Hypsos - 1 FERRUM Hypsos - 2 FERRUM Hypsos - 2 FERRUM Hypsos - 4 FERRUM Hypsos - 4 FERRUM Hypsos - pudełko z dodatkowym kablem DC FERRUM Hypsos - pudełko z dodatkowym kablem DC FERRUM Hypsos - dodatkowy kabel DC FERRUM Hypsos - dodatkowy kabel DC FERRUM Hypsos z kablem DC - 1 FERRUM Hypsos z kablem DC - 1 FERRUM Hypsos z kablem DC - 2 FERRUM Hypsos z kablem DC - 2 FERRUM Hypsos z kablem DC - 3 FERRUM Hypsos z kablem DC - 3 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 1 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 1 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 2 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 2 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 3 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 3 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 4 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 4 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 5 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 5 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 6 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 6 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 7 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 7 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 8 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 8 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 9 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 9 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 10 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 10 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 11 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 11 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 12 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - 12 FERRUM Hypsos - wyświetlacz - parametry bez obciążenia FERRUM Hypsos - wyświetlacz - parametry bez obciążenia FERRUM Hypsos - wyświetlacz - parametry z włączonym Sonoma FERRUM Hypsos - wyświetlacz - parametry z włączonym Sonoma WARWICK - etykiety producenta i impoertera WARWICK - etykiety producenta i impoertera WARWICK Bravura - opakowanie WARWICK Bravura - opakowanie WARWICK Bravura w pudle WARWICK Bravura w pudle WARWICK Bravura - 1 WARWICK Bravura - 1 WARWICK Bravura - 2 WARWICK Bravura - 2 WARWICK Bravura - 3 WARWICK Bravura - 3 WARWICK Bravura - 4 WARWICK Bravura - 4 WARWICK Bravura - gniazdo dla kabla WARWICK Bravura - gniazdo dla kabla WARWICK Bravura - jarzmo - 1 WARWICK Bravura - jarzmo - 1 WARWICK Bravura - jarzmo - 2 WARWICK Bravura - jarzmo - 2 WARWICK Bravura - montaż na wkręty WARWICK Bravura - montaż na wkręty WARWICK Bravura - osłona wewnętrzna przetwornika WARWICK Bravura - osłona wewnętrzna przetwornika WARWICK Bravura - osłona zewnętrzna przetwornika WARWICK Bravura - osłona zewnętrzna przetwornika WARWICK Bravura - pałąk - 1 WARWICK Bravura - pałąk - 1 WARWICK Bravura - pałąk - 2 WARWICK Bravura - pałąk - 2 WARWICK Bravura - pałąk - 3 WARWICK Bravura - pałąk - 3 WARWICK Bravura - pałąk - 4 WARWICK Bravura - pałąk - 4 WARWICK Bravura - pałąk - 5 WARWICK Bravura - pałąk - 5 WARWICK Bravura - poduszka - 1 WARWICK Bravura - poduszka - 1 WARWICK Bravura - poduszka - 2 WARWICK Bravura - poduszka - 2 WARWICK Bravura - poduszka - 3 WARWICK Bravura - poduszka - 3 WARWICK Bravura - poduszka - 4 WARWICK Bravura - poduszka - 4 WARWICK Bravura na manekinie pzrodem WARWICK Bravura na manekinie pzrodem WARWICK Bravura na manekinie skosem od przodu WARWICK Bravura na manekinie skosem od przodu WARWICK Bravura na manekinie z boku WARWICK Bravura na manekinie z boku WARWICK Sonoma M1 w pudle WARWICK Sonoma M1 w pudle