iBasso DX320 + AMP13 - żywa muzyka

iBasso DX320 + AMP13 - żywa muzyka

1. iBasso DX320 – wstęp

Kolejny flagowy DAP, który opiszę i kolejny od iBasso, a do tego bardzo podobny do poprzedniego DX300. Pojawienie się nowego modelu to skutek dużej konkurencji, a może nawet walki marketingowej między firmami o sprzedaż. Podwaliną do walki jest nowa technika, a powodem coraz większe zapotrzebowanie, na coraz lepsze urządzenia przenośne, a w każdym razie samowystarczalne, oczywiście w granicach możliwości technicznych czyli o czasie działania kilkanaście godzin bez ładowania akumulatora.

2. iBasso DX320 – budowa

DX320 zapakowany jest w eleganckie tekturowe pudełko, takie samo jak DX300 i ma takie samo wyposażenie.

ibasso dx320 pudelko
Ma też prawie taką samą budowę wewnętrzną i wygląd jak DX300 więc polecam Ci przeczytać tamtego recenzję, bo tutaj tylko w skrócie. Prawie robi wielką różnicę. Otóż przy zachowaniu tej samej części analogowej z AMP11mk2s, zmieniono przetwornik z 4x Cirrus Logic CS43198 na 2x Rohm BD34301EKV. Nigdy wcześniej nie słyszałem o tym producencie scalaków.
Oprócz tego zmieniony jest Android z 9 na 11 oraz ulepszona obsługa dekodowania MQA do 16x.

ibasso dx320 parametry
Inne szczegóły są mniej ważne i jeśli chcesz je poznać, to odsyłam Cię do strony producenta.
Pod względem wyglądu nadal jest ta sama piękna i ergonomiczna obudowa oraz zachwycający i największy ekran 6,5 cala.

ibasso dx320 zaokraglona tylna czesc obudowyibasso dx320 ekran startowy
Łatwą do zauważenia zmianą jest srebrny kolor kółka regulacji głośności, bo w DX300 jest mosiężny.

ibasso dx320 pokretlo z nacieciami
Ponadto moleta jest tutaj grubsza czyli nacięcia rzadsze ale głębsze. Niestety nadal kółko ma średnicę tak dużą, że kończy się ponad powierzchnią ekranu oraz odstaje od obudowy aby umożliwić jego przyciskanie, bo poprzez wciśnięcie następuje włączenie urządzenia oraz wzbudzenie/wyłączenie ekranu. To jedyny minus w super ergonomii DX320.

ibasso dx320 oznaczenia przyciskow
Przyciski regulacji nadal mają ten sam kształt i wielkość, a ich oznaczenie jest na przyklejonej folii.
DAP ma wymienne moduły wzmacniaczy, tak samo jak poprzednik. Zmiana jest możliwa po wykręceniu dwóch małych śrubek.

ibasso dx320 bez karty amp
W komplecie sprzedażowym jest AMP11mk2s, w DX300 bez s, wyposażony w wyjścia słuchawkowe dla Jacków 2,5mm 3,5mm oraz 4,4mm.ibasso dx320 gniazda sluchawkowe

Dodatkowo wypożyczyłem nowy model AMP13. Zapakowany jest on w duże kartonowe pudełko, analogiczne jak DAP.

ibasso amp13 pudelko
W środku plastikowy kuferek z AMP13, zasuwany na zamek, mini wkrętak oraz dokumenty.

ibasso amp13 plastikowy pokrowiec
Karta zbudowana jest na dwóch mini triodach, a więc jest wzmacniaczem lampowym!

ibasso amp13 i wkretak
Posiada tylko dwa wyjścia niesymetryczne: liniowe i oddzielnie mocy dla słuchawek.
DX320 z kartą AMP11mk2s to wydatek 7200zł, a wzmacniacz AMP13 – 1200zł.

3. iBasso DX320 – dźwięk

Teraz ponawiam prośbę abyś przeczytał całą recenzję DX300, ponieważ tu będzie głównie o różnicach między nim, a DX320.
Zanim o dźwięku, to bardzo ważna dla zrozumienia mojej recenzji informacja. Mianowicie, używam tylko słuchawek wokółusznych, które wymagają znacznej mocy do właściwego wysterowania. Łączyłem je z DAP-em kablami typu Litz, ze srebra klasy 6N, które są najbardziej przeźroczyste i neutralne dla sygnału muzycznego.
Jeśli używasz modeli dokanałowych lub dousznych i/lub kabli miedzianych, o dużej pojemości, to licz się z tym, że opis może nie być dla nich w 100% adekwatny.
Nowy i stary flagowy DAP iBasso mają taką samą moc, maksymalnie 1200mW/32Ohm i to od razu słychać, a nawet czuć w mocy odtwarzanego dźwięku i skali dynamiki. Większą moc oferuje tylko FiiO M17, a wszystkie inne DAP-y ustępują DX320.
Różnica między bratnimi modelami jest spora ale dotyczy charakteru prezentacji, a nie mocy ani klasy dźwięku.
DX300 gra bardzo przejrzyście i zarazem barwnie. Mikrodynamika jest tak wyborna, że łatwo pokazuje fakturę dźwięku instrumentów i bogatą ale zróżnicowaną barwę. Muzyka w jego wydaniu ma większą ekspresję niż z innych DAP-ów, zwłaszcza tych które używają scalaków Sabre.
Nowy DX320 też oferuje bardzo dobrą rozdzielczość i mikrodynamikę oraz zróżnicowaną barwę, o podobnym nasyceniu harmonicznymi. Natomiast ekspresję wynosi na zupełnie nieznany poziom w obrębie DAP-ów i w ogóle większości ampli-daków za grube kwoty. Ta ekspresja jest tak wybujała, że w porównaniu, najlepsi konkurenci jak FiiO M17 i A&K SP3000 grają spokojnie i jakby wąsko w sferze dynamiki.
Przepięcie słuchawek z dowolnego DAP-a na DX320 jest zaskakujące, a nawet szokujące. Ja ten szok łatwo przechodzę, szybko akceptuję, przyswajam i nie chcę innego stylu grania. Inaczej ten styl ujmując, muzyka brzmi jak na żywo w czasie koncertu.
Inne najlepsze DAP-y prezentują muzykę zapisaną z nagrań cyfrowych, a iBasso DX320 przenosi mnie wprost na koncert. Wszystko dzieje się tu i teraz, bez namysłu nad każdym dźwiękiem, ważenia jego siły i mierzenia długości trwania, nie ma na to czasu.
Nie myśl, że jest chaos w przestrzeni, bałagan w tonacjach, brak kontroli nad wybrzmieniem, o nie! Wszystkie aspekty dźwięku dobrze nagranego są wzorowo zachowane. Rzecz w tym, że one przestają się liczyć, bo dominuje energia i emocje które wyzwala we mnie muzyka.
Nie zrozum mnie źle. Brzmienie DX320 jest poukładane, ma właściwe proporcje między tradycyjnie rozróżnianymi podzakresami, które w muzyce i słuchawkach nie występują ale przyjęte zostały z głośników 3-drożnych, bo w nich filtry zwrotnicy dzielą pasmo na górę, środek i bas.
Nadzwyczajna ekspresja i żywość brzmienia DX320 jest właściwa dla muzyki i poprawna w jej odtworzeniu z nagrań. Jednak rzadko występuje w urządzeniach stacjonarnych, a w przenośnych nie występuje na takim poziomie. Tak wysoki jej poziom prezentują moje zestawy odsłuchowe A i B. Naprawdę żaden inny DAP tak dobrze nie odtwarza tego aspektu.
Muszę stwierdzić, że w tej dziedzinie nowy scalak, przetwarzający sygnał cyfrowy na analogowy firmy Rohm, jest przełomowy. Ciekawi mnie jak zabrzmi duży, stacjonarny przetwornik klasy Hi-End wykorzystujący BD3430EKV.
Wracając do przedmiotu recenzji, DX320 jest uniwersalny czyli podoba mi się w każdym gatunku muzycznym i z każdymi słuchawkami. Bardzo ładnie nasycił barwami i energią membrany z biocelulozy o nano-włóknach zastosowane w MUSIC MASTER X1. Ich prezentacja kładzie nacisk na melodię, rytm i przestrzeń więc dodanie pięknej barwy i wybornej ekspresji stanowiło zestaw, który serwował ucztę dla mojego słuchu.
DX320 prezentuje bardzo dużą przestrzeń w muzyce, ze słuchaczem umieszczonym w środku akcji. W czasie słuchania nagranych koncertów na żywo, brawa i gwizdy publiczności były wszędzie wokół mnie, odlot!
Jeśli lubisz prezentację muzyki z większej perspektywy, to zdecydowanie polecam A&K ACRO CA1000 i SP3000.
Moc z wyjścia symetrycznego DX320 jest tak duża, że wystarcza do pokazania potęgi dźwięku i pełnej kontroli nad każdymi słuchawkami. Zdecydowanie lepiej grają dopiero z GUSTARD H20S, o mocy 12W w klasie A.
Wyjście niesymetryczne dla mini Jacka 3,5mm ma dużo mniejszą moc dlatego polecam je do słuchawek mniejszej mocy i skuteczności powyżej 98dB/mW.
Wiesz już jak iBasso DX320 gra. Jeśli chodzisz na koncerty i szukasz takiego brzmienia w domu, to DX320 jest idealny dla Ciebie. Natomiast jeśli muzykę znasz tylko z odtworzenia, jeśli słuchasz tylko ze średnią głośnością lub słuchasz w tle, to… wybierz inny DAP.
DX320 nie pozwoli Ci pracować, a podkręcanie głośności do poziomu live jest odruchowe i nie wiąże się z żadnymi zniekształceniami takimi jak kompresja dynamiki lub ostrość i sykliwość wokali. Wielka klasa.
Jeśli słuchasz muzyki w tle, godzinami czyli raczej cicho, jeśli lubisz wnikać w niuansy techniczne realizacji nagrań, oceniać styl i precyzję gry wykonawców, to…DX320 nie jest Ci potrzebny.
Dla Ciebie ma świetne produkty firma A&K. Najnowszy SP3000 oferuje brzmienie o wybitnej czystości i gładkości, z mnóstwem detali pięknie rozłożonych na sporej scenie. Jeśli 20kzł to za wysoka cena, to polecam tańsze modele firmy Astell, bo wszystkie zachowują firmowy styl nastawiony na precyzyjną i spokojną prezentację muzyki. Dla jasności, spokój wynika nie ze spowolnienia tempa muzyki tylko z ograniczonej ekspresji i oszczędnej prezentacji harmonicznych.
Pośrodku tych dwóch stylów jest DX300, a więc z najbardziej uniwersalną prezentacją, odpowiednią dla każdego typu muzyki i każdych słuchawek wokółusznych.

Teraz o brzmieniu DX320 z kartą AMP13, która używa lamp, oczywiście miniaturowych.

          ibasso amp13 dolna stronaibasso amp13 gorna strona

Wymiana karty wymaga użycia mini wkrętaka, który jest w komplecie ale jest bardzo łatwa.
Ponieważ AMP13 ma dwie lampy więc nie ma toru symetrycznego i w związku z tym tylko wyjście dla mini Jacka. W celu opisania tylko różnic w charakterze i jakości dźwięku miedzy AMP11mk2s i AMP13, porównania robiłem podłączając słuchawki w obu kartach do takich samych gniazd czyli niesymetrycznych, wtedy DX320 dostarcza słuchawkom takiej samej mocy.

ibasso amp13 vs amp11mk2s od spodu
Zatem co wnosi, jak zmienia dźwięk AMP13? Wnosi lampowe cechy, w najlepszym tego słowa rozumieniu, a więc większą mikrodynamikę, bogatszą paletę harmonicznych i jeszcze większą przestrzeń.
Możesz się zastanawiać czy prezentacja muzyki nie nosi już znamion przesytu w pewnych aspektach. Nie, w tym przypadku lepsze nie jest wrogiem dobrego.
Czy ekspresja może być zbyt duża? Nie, bo zawsze jest mniejsza niż ma muzyka słuchana na żywo.
Czy barwy mogą być zbyt kwieciste? Też nie, bo na żywo każdy instrument akustyczny ma jeszcze większą paletę harmonicznych. Zatem muzyka oferowana przez DX320 z AMP13 jest jeszcze bliższa tej, którą słyszę na żywo czy to w filharmonii, klubie czy w mieszkaniu kolegi, który gra na gitarze lub u innego grającego na klarnecie.
Karta AMP13 delikatniej pieści dźwięki i dokładniej je wykańcza, co ma olbrzymi wpływ na jeszcze lepsze oddanie akustyki wnętrz, w których nagrano muzykę, a to skutkuje jeszcze lepszym oddaniem przestrzeni na scenie i na widowni.
Wszystkie dźwięki są mniej dobitne niż z karty AMP11 mk2s z wyjścia symetrycznego, co jest zrozumiałe, bo wynika ze znacznie mniejszej mocy. Jednak ekspresja muzyki jest nadal bardzo wysoka dzięki tym cechom, które opisałem powyżej i dzięki temu muzyka jest bardzo angażująca emocjonalnie i wciągająca mnie na długie godziny. Zmieniałem płyty i słuchałem w całości z ekscytacją.
Konkludując, jeśli styl odtwarzania muzyki przez DX320 z AMP11mk2s podoba Ci się, to z kartą AMP13 jeszcze bardziej Cię zachwyci, pod warunkiem, że używasz słuchawek dynamicznych o wysokiej skuteczności.
Do słuchawek wymagających dużej mocy czyli zwłaszcza izodynamicznych, większa moc z wyjść symetrycznych daje jednoznaczną przewagę dla AMP11mk2s.

4. iBasso DX320 + AMP13 – podsumowanie

Mnogość firm oferujących przenośne grajki i ilość modeli oraz ich wersji i edycji jest tak duża, że trudno mi się w tym połapać. Też tak masz? Wydawać się może, że to tylko marketing, a kręcimy się w miejscu. Zwykle tak właśnie jest ale wciąż pojawiają się zabawki wyjątkowe na tle innych.
FiiO M17 oferuje moc, potęgę i dynamikę dźwięku znacznie większą od innych DAP-ów i stacjonarnych ampli-daków.
A&K ACRO CA1000 przestrzeń i swobodę płynięcia muzyki, a SP3000 czystość, gładkość i rozdzielczość na niespotykanym wcześniej poziomie.
Natomiast iBasso DX320 jest największym mistrzem w oddawaniu naturalnej dla muzyki na żywo, dynamiki i ekspresji brzmienia. Jego dźwięk wystraszy Cię, aż zrzucisz z głowy słuchawki albo zafascynuje Cię i pochłonie bez reszty, bez żadnego ale, tak jak mnie pochłonął. Najlepiej wypożycz go i posłuchaj aby sprawdzić jak zareagujesz, a może…już wiesz?

Polecam
Józek Bywalec

iBasso DX320 + AMP13 - dyskusja

iBasso AMP13 - dolna strona
iBasso AMP13 - dolna strona
iBasso AMP13 - górna strona
iBasso AMP13 - górna strona
iBasso AMP13 - plastikowy pokrowiec
iBasso AMP13 - plastikowy pokrowiec
iBasso AMP13 - pudełko
iBasso AMP13 - pudełko
iBasso AMP13 i wkrętak
iBasso AMP13 i wkrętak
iBasso AMP13 vs amp11mk2s - od spodu
iBasso AMP13 vs amp11mk2s - od spodu
iBasso DX320 - bez karty AMP
iBasso DX320 - bez karty AMP
iBasso DX320 - cały przód zajmuje ekran
iBasso DX320 - cały przód zajmuje ekran
iBasso DX320 - ekran startowy
iBasso DX320 - ekran startowy
iBasso DX320 - ekran ustawień
iBasso DX320 - ekran ustawień
iBasso DX320 - ekran z listą albumów
iBasso DX320 - ekran z listą albumów
iBasso DX320 - ekran
iBasso DX320 - ekran
iBasso DX320 - gniazda na górnej ściance
iBasso DX320 - gniazda na górnej ściance
iBasso DX320 - gniazda słuchawkowe
iBasso DX320 - gniazda słuchawkowe
iBasso DX320 - kółko regulacji głośności
iBasso DX320 - kółko regulacji głośności
iBasso DX320 - Mango Player
iBasso DX320 - Mango Player
iBasso DX320 - obudowa z tyłu
iBasso DX320 - obudowa z tyłu
iBasso DX320 - oznaczenia przycisków
iBasso DX320 - oznaczenia przycisków
iBasso DX320 - oznaczenie modelu
iBasso DX320 - oznaczenie modelu
iBasso DX320 - parametry
iBasso DX320 - parametry
iBasso DX320 - plecki
iBasso DX320 - plecki
iBasso DX320 - pokrętło z nacięciami
iBasso DX320 - pokrętło z nacięciami
iBasso DX320 - prawa strona
iBasso DX320 - prawa strona
iBasso DX320 - pudełko 2
iBasso DX320 - pudełko 2
iBasso DX320 - pudełko
iBasso DX320 - pudełko
iBasso DX320 - start
iBasso DX320 - start
iBasso DX320 - Tidal
iBasso DX320 - Tidal
iBasso DX320 - tył obudowy
iBasso DX320 - tył obudowy
iBasso DX320 - wielki ekran
iBasso DX320 - wielki ekran
iBasso DX320 - zaokrąglona tylna część obudowy
iBasso DX320 - zaokrąglona tylna część obudowy
iBasso DX320 - zmiana karty
iBasso DX320 - zmiana karty
iBasso DX320
iBasso DX320
iBassso AMP13 vs AMP11mk2s
iBassso AMP13 vs AMP11mk2s
Previous Next Play Pause


 

Written by : strona